Gateway mot strømmen

Mens mange PC-aktører skriker høylydt om at de er i ferd med å implementere forretningsmodellen til Dell og Gateway 2000 med blant annet direktesalg over nett og telefon, går Gateway selv motstrøms og bygger et nettverk av databutikker.

Selvfølgelig gjør selskapet det på sin egen måte. Gateway forlater ikke konseptet med ordrebasert produksjon, hvor maskiner ikke produseres før de er solgt. Selskapet fyller således ikke butikkene med dyre maskiner som er avleggs i løpet av kort tid.

I stedet fungerer butikkene som rene ordrekontor. Selskapet vil gi et tilbud til de 30 prosent av datakundene som ikke ønsker å kjøpe over telefon eller på nett.

Gateway har allerede 74 butikker og i henhold til Investor's Business Daily ønsker selskapet å bygge en kjede med over 400 butikker. Analytikere mener at selv om satsingen koster halvannen millioner dollar i året per butikk, gir det Gateway en bedre profil overfor kunder enn bare å være et nettbasert selskap.

Til toppen