Geelmuyden frykter ikke anonymisering

Til tross for at Geelmuyden.Kiese har gitt bort merkenavnet GK i forbindelse med fusjonen mellom Spray og Razorfish, har de beholdt 37,5 prosent eierskap i det norske joint venturet. GKs egen avdeling for nye medier er imidlertid en saga blott.

Det norske webbyrået Spray GK har skiftet navn til Razorfish Spray etter fusjonen i det svenske moderselskapet Spray Network i fjor.

Den ene av eierne, Geelmuyden.Kiese (GK), synes det er helt uproblematisk at den norske virksomheten dropper GK-navnet.

Kommunikasjonbyrået, som bruker mye av tiden sin på merkevarebygging både av Geelmuyden.Kiese-navnet og på vegne av kundene, er ikke bekymret for at GK-tilknytningen til Spray blir uklar.

- Hadde byrået hatt navnet Geelmyden.Kiese, hadde det vært noe annet, sier Jørgen Kildahl som er Hans Geelmuyden sin stedfortreder i GK.

Svenske Spray og GK gikk sammen i et joint venture høsten 1997 med 37,5 prosent eierskap på hver part. (De siste 25 prosentene eies av de ansatte i norske Spray). Samtidig opplyste Hans Geelmuyden at de inntil videre kom til å beholde en del kompetanse i sin daværende avdeling for nye medier.

I fjor høst ble det kjent at det amerikanske webbyrået Razorfish og svenske Spray Network fusjonerte. Dermed skiftet moderselskapet navn og etter hvert også de ulike datterselskapene.

I dag finnes det ikke lenger noen avdeling for nye medier i Geelmuyden.Kiese, og GK-navnet er forsvunnet fra Spray.

På sikt er det meningen at også Spray-navnet kommer til å forsvinne til fordel for kun Razorfish.

Kildahl opplyser til digi.no at GK stadig er inne på eiersiden i webbyrået.

- Vi har ikke vært involvert i fusjonen, men synes den er genial. Vi tror det er helt riktig av Spray å gjøre det på denne måten, sier Kildahl.

- Det er viktig for oss at spisskompetansen plasseres i riktig virksomhetsområde. Vi hadde en egen satsing innenfor området tidligere (Geelmuyden Kiese Nye Medier - red.anm). Nå har vi ingen egen avdeling lenger, men stadig kompetanse på Internett og intranett. Men det er Razorfish Spray som vi regner som vår avdeling for digital kommunikasjon, sier han.

- Vi er jo markedsføringsfolk. Det er viktig å gjøre det enkelt for markedet. At Razorfish brandes ut mot markedet er måten å gjøre det på mener han.

Kildahl hevder at GKs involvering i nye medier ikke minst er for invortes bruk. Han sier det ligger mye synergieffekter på kundesiden mellom GK og Spray:

- Vi har nok en større kundemasse enn Spray og kan identifisere behovene for en del kunder som vi kan lede videre til Spray, mener han.

Til toppen