Geelmuyden.Kiese vil ta over Razorfish Norge

PR-byrået Geelmuyden.Kiese og Stein Jacob Frisch har planer om å ta over aksjemajoriteten i nettkonsulentselskapet Razorfish Norge. Men det kan bli et kortsiktig eierskap.

En gang i tiden het konsulentselskapet Spray GK og var et joint venture mellom PR-byrået Geelmuyden.Kiese (GK) og svenske Spray.

Det var i 1997 og partene eide 50 prosent hver. Etter hvert har GK solgt seg ned til 32,9 prosent.

- Vi hadde opprinnelig en avtale med Razorfish AB og Razorfish Inc. om å selge oss helt ut. Virksomheten ligger ikke innenfor det vi definerer som kjernevirksomhet. På grunn av situasjonen som har oppstått, gjør vi nå imidlertid det vi kan for å finne en annen løsning, sier Stein Jacob Frisch, daglig leder i GK.

Han sikter ikke bare til problemene generelt i Internett-verdenen, men også til det faktum at amerikanske Razorfish Inc i forrige uke bestemte seg for å kvitte seg med sine europeiske virksomheter. Selskapet, som er notert på Nasdaq, opplyste at de på veien mot lønnsomhet finner nytt eierskap til virksomhetene i seks europeiske byer: Amsterdam, Hamburg, Frankfurt, München, Stockholm og Oslo.

Ifølge Frisch har prosessen pågått i lang tid. Den norske Razorfish-virksomheten har vært eid av den svenske, som igjen har vært eid av amerikanerne.

- Vi har jobbet intenst i et halvt år for å finne en løsning på den europeiske virksomheten, inkludert Norge og Sverige. Vi har hatt betydelige krav mot Razorfish AB, men løst dem fra en del av disse. Nå hjelper vi hverandre med å få Razorfish til å leve videre.

Ifølge administrerende direktør Robert Keil i Razorfish Norge vil selskapet bli helt frigjort fra de amerikanske eierne og leve videre med nordmenn og svensker side om side.

Den endelige avtalen skal i orden før nyttår, og Geelmuyden.Kiese blir i tilfelle majoritetseier. Men både Razorfish AB og GK har en intensjon om å selge seg helt ut etter hvert.

- Jeg ser veldig positivt på det å ha en norsk eier. Da får vi det beste fra to verdener, et norsk selskap i et internasjonalt nettverk, sier Keil. Han opplyser at selskapet får beholde merkenavnet Razorfish i to år til og at de seks europeiske selskapene kommer til å samarbeide tett.

Samarbeidet med hovedaksjonær Geelmuyden.Kiese har imidlertid ikke vært så tett de siste årene.

- Det har vært enkelte samarbeidsprosjekter, men fremover håper jeg at vi greier å samarbeide mer. Det er veldig mange dyktige mennesker i Razorfish, mener Frisch i GK.

Men en industriell, langsiktig eier, kommer PR-byrået ikke til å være.

- For oss er eierskap ikke nødvendigvis en langsiktig løsning. Selskapet befinner seg som sagt utenfor vår kjernevirksomhet. Om eller når det blir et eventuelt salg til en ny eier, er for tidlig å si noe om, men vi satser uansett på å finne en eier som passer godt til det Razorfish driver med i dag.

På internasjonalt nivå har Razorfish vært noe under 1.000 ansatte etter alle kuttene. I Norge sitter selskapet igjen med i overkant av 30 og regner med å sitte igjen med et overskudd i 2001, ifølge Robert Keil.

Til toppen