Geelmuyden skal forbedre Iridium-image

Geelmuyden.Kiese har fått i oppgave å hjelpe det kriserammede satellittselskapet Iridium med PR-en. Det er GKs svenske søsterselskap i Stockholm som skal prøve å redde stumpene.

Det er svenske Resume.se som skriver at Geelmuyden.Kiese (GK) har fått PR-oppdraget, på bekostning av Andreasson PR. Svenskene påstår at kontrakten er et steg i riktig retning for å rette PR-skytset inn mot IT-selskaper, dvs. spesialisere seg med kunder fra slike segmenter.

digi.no skrev mandag at én av seks ansatte i Iridium mister jobben på grunn av selskapets dårlige økonomi. Selskapet har hittil kapret vel 15.000 brukere av en prognose på 500.000 brukere ved utgangen av 1999 og sitter samtidig med en gjeld på astronomiske 800 millioner dollar som selskapet ikke klarer å betjene.

Iridium har frist på seg til 30.juni for å oppfylle vilkårene fra kreditorene. Pengeutlånerne har blant annet krevd at selskapet må skaffe seg 27.000 kunder hvis det skal bli ytterligere utsettelse av renter og avdrag.

Det er ikke minst markedsavdelingen i Iridium som rammes av kuttene, et selskap som har satset beinhardt på mobiltelefoni via satellitt. Eksterne krefter settes inn for å forbedre markedsføringen av merkenavnet, ikke minst mot viktige nisjer som oljebransjen og maritim sektor.

Til toppen