General Motors avduker nett-bil

General Motors' toppsjef Rick Wagoner lover at selskapet vil komme med biler utstyrt med talestyrt Internett-tilknytning i flere av sine biler de neste par årene.

General Motors har lenge vært blant de absolutt ledende bilprodusenter på nettet. Nå skal selskapet utvide online-satsingen ytterligere, noe som mellom annet innebærer etableringen av GM MarketSite, en "virtuell markedsplass" for kjøp og salg av produkter, råmaterialer, deler og tjenester.

Men for GM-sjef Rick Wagoner (artig navn, forresten) skal selskapets Internett-satsing omfatte langt mer enn online kjøp og salg i tradisjonell forstand. På sikt - senest innen et par år - skal flere av GMs bilmodeller utstyres med avanserte nettjenester som sjåfør eller passasjer kan aksessere uten å røre en finger.

- Kjører du en Cadillac Seville skal du samtidig kunne handle aksjer, lese e-post, overvåke været eller trafikkbildet i ditt nærområde eller laste ned musikk direkte til bilstereoen. Alt ved hjelp av stemmen, sier Wagoner til BBC News.


Under en demonstrasjon i Las Vegas denne uka demonstrerte Wagoner en prototyp av systemet, der han leste opp en kommando, f.eks. "aksjer" eller "e-post", hvorpå en behagelig kvinnestemme leste opp den rapporten Wagoner ba om.

Han demonstrerte også at Cadillacen kunne tute på kommandoen "horn!".

Det stemmestyrte systemet er basert på GMs eksisterende satellittkommunikasjonsløsning OnStar, og vil tillate USAs bilister å være online hele tiden i de til sammen 500 millioner timer de tilbringer på veien i uka.

Bil-nettet kan knyttes til en liten PDA (personlig digital assistent) eller et posisjoneringssystem (se bildet) og kommunisere direkte med OnStar-systemet. Datateknologien kan også benyttes til fjerndiagnostikk av bilens "helse" eller til å låse bilen fra kontoret dersom du skulle oppdage at du har rotet bort nøklene.


Også GMs erkerival Ford avslørte tirsdag at de - i et joint venture med blant andre databaseleverandøren Oracle Corp - akter å lenke sine leverandører, forhandlere og andre virksomheter tettere sammen ved hjelp av Internett. Ford skal lansere nettstedet i løpet av første kvartal 2000, dersom selskapet kommer i havn i tide med forhandlingene med Oracle.

Verdens to største bilprodusenter sier de forventer å koble sammen hver eneste en av sine 30.000 leverandører og partnere verden over på sine nettportaler. GM og Ford svir av henholdsvis 688 milliarder og 640 milliarder kroner årlig på innkjøp fra sine leverandører, og mener det er enorme summer å spare på å følge "Oracle-modellen".

Oracle-sjef Larry Ellison uttalte til digi.no nylig at selskapet kan spare en milliard dollar ved å ta den medisinen de foreskriver for andre - dvs. å foreta alle sine innkjøp over nettet.

Mer om den nye nettverksøkonomien
Til toppen