Geodata girer opp med nye folk og trainees

Geodata ruster opp til sterk vekst, og vil utvide staben med både seniorer og ferskinger.

Det er langt mellom trainee-stillinger i norske IT-bedrifter, og tradisjonelt er det de store selskapene som tilbyr slike stillinger.

Nokså overraskende går nå Geodata som den første i GIS-bransjen (geografiske informasjonssystemer) og som et mellomstort selskap, og søker etter trainees.

– I alt skal selskapet ha 20 nye medarbeidere, hvorav fem vil være rene trainee-stillinger, forteller administrerende direktør Hege Skryseth i Geodata til digi.no.

Geodata ser for seg kandidater enten fra NTNU eller nyutdannede geologer fra Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) i Ås (tidligere Landbrukshøyskolen).

De som ansettes vil helt i begynnelse bli sendt på et tre ukers kurs til ESRI i California, som er den internasjonale leverandøren av geografiske informasjonssystemer.

Skryseth mener GIS er det området innen IT-bransjen som har den sterkeste veksten.

Selskapet ansatte også i fjor 20 nye medarbeidere. Geodata har nå 94 ansatte og omsatte for 91 millioner i fjor og et resultat på 7,4 millioner kroner.

Skryseth tror at omsetningen for 2006 vil ende på 110 millioner kroner.

Det er først og fremst kundekonsulenter og markedsanalytikere Geodata er ute etter.

GIS har etter hvert blitt et anerkjent verktøy både til proaktiv bruk i forhold til krisemyndigheter og til kommersiell bruk for å kartlegge demografiske data som alder, kjønn og sivilstand i forhold til nyetableringer.

Tsunami-ulykken, legionella-smitten og e-koli bakterier har fått krisemyndigheter til å forstå nødvendigheten av GIS-verktøy.

– Slike verktøy har lenge vært aktivt brukt i USA, forteller Skryseth.

For eksempel er det kartlagt at det på Grünerløkka er 67 prosent enslige. Her kan det derfor være hensiktsmessige å tilby varer som ferdigmiddager og ferskvare, mens bleier og tørrvare kanskje ikke vil være de mest solgte vareartikler.

Den første såkalte ICA singelbutikken er nå åpnet i Gamla Staden i Stockholm.

– Vi ser at våre kunder ønsker hjelp til hvordan de skal bruke GIS-verktøyet, og konsulentene vil bruke mye av tiden ute hos kunden for både å kartlegge data og å foreta analyse av forretningsmuligheter, forteller Skryseth.

Geodata er allerede sterkt inne i dagligvarekjedene, og nå står nisjehandelen for tur. Dette kan være alt fra sportskunder til apotekkjeder.

Geodata ser en klar trend at GIS går fra å være et spesialorientert verktøy for ingeniører til å bli et allment verktøy for ledelse og den vanlige mann i gata.

Google og Microsoft har langt på vei banet vei for denne trenden ved blant annet sin karttjeneste som beskriver vei og antall kilometer.

Til toppen