Getronics-utbrytere slår seg sammen

Med bransje-veteran Bjørn Tore Stig i spissen har en gruppe Getronics-ansatte og andre utbrytere gått sammen for å starte et "ærlig" Internett-selskap.

Det renner fremdeles ut folk fra Getronics, det nederlansk-eide konsulentselskapet som slukte Ark/Cinet/Skrivervik. Nå har seks tidligere medarbeidere med Bjørn Tore Stig og Arild Bjørn Larsen i spissen, dannet et nytt konsulentselskap. Stig og Larsen er Internett-veteraner i Norge med fartstid blant annet fra Spray, JBR-McCann og Thunderhouse/Icon.

Tarantell, som selskapet heter, har også fått med seg seks andre veteraner. Blant disse er Lasse Ruud og Ole Hartvig fra Win.hlp og senere InformIT, samt Cells designsjef Anne Elisabeth Stokke.

Stig går hardt ut mot store deler av dagens rådgivere i IT/Internett-bransjen når han skal forklare hvordan Tarantell skal hevde seg i den sterke konkurransen.

- Altfor mange tenker for mye på aksjekursen sin. Dette går blant annet ut over ærlighet overfor kundene, kvaliteten i arbeidet og videreutdanning av ansatte, mener bransjeveteranen. - Vi skal først og fremst være et ærlig selskap.

Stig mener det også er behov for flere Internett-konsulenter med bedre og lengre erfaring fra tradisjonell IT-utvikling. Han hevder at mange av Internett-rådgiverne rett og slett skyter bom. Slik karakteriserer han sine konkurrenter:

  • Bedriftsrådgiverne deler ut generelle råd uten å kunne hjelpe til med praktiske løsninger.
  • PR/reklamebyråene er for lette og kan ikke nok teknologi.
  • Mange av Internett-konsulentene tenker mest på aksjekurs og for lite på kvalitet.
  • IT-selskapene ber om en kravspesifikasjon, noe kunden som regel ikke har.

Baard Ringen, informasjonssjef i Getronics forteller at de ansatte i Tarantell har sluttet i full forståelse med Getronics etter at selskapet sentraliserte markedsføring og egen web-utvikling til Nederland.

Tarantell eies av de ansatte og Centra-gruppen (20 prosent). Selskapet, som holder til i "tobakks-Andresens" barndomshjem ved Akershus festning, har valgt en uvanlig telefonløsning.

- Vi har regnet på det og funnet ut at det ikke lønner seg å kjøpe en dyr telefonsentral. Vi bruker mobiltelefoner og et par vanlige ISDN-linjer for utenlandssamtaler, forteller Stig.

Til toppen