Gigantannonsør vil bruke milliardbeløp på nett

Merkevaregiganten Procter & Gamble, som bruker over 23 milliarder kroner på annonsering årlig, kan tenke seg å bruke 80 prosent av annonsekronene sine online.

Procter & Gamble (P&G) har nettopp arrangert et todagers seminar som kulminerte i opprettelsen av en egen interessegruppe for webannonsering på tvers av ulike annonsør-, innholds-, markedsførings- og teknologi-interesser (se egen relatert sak høyre margen).

P&G bruker årlig over 23 milliarder annonsekroner på verdensbasis. Under én prosent av disse ressursene brukes til online-annonsering (rundt 92 millioner kroner). Innen fem år er Procters mål å bruke så mye som 80 prosent av annonsebudsjettene sine på web.

Mulighetene for direkte salg, unik kunnskap om markedet, umiddelbar brukerrespons og store mengder data om konsumentene, er noen av faktorene som gjør nettet fristende for P&G.

Men det forutsetter at de teknologiske og statistikkmessige forholdene på nettet kommer i orden slik at nettet når opp til en viss standard, skriver MSNBC.

P&G har ikke lyst til å gå glipp av sjansen til å knytte tettere bånd til forbrukerne gjennom et interaktiv medium. Selskapet ga da også under konferansen uttrykk for at nettet er det mest effektive markedsføringmedium i historien.

P&G har etter hvert fått støtte av flere innen merkevareområdet, ikke minst den britisk-hollandske konkurrenten Unilever som for noen måneder siden inngikk avtaler med både Microsoft og America Online. På seminaret fikk de to storannonsørene også backing av Kraft General Food (som blant annet eier Freia) og selskapets interaktive markedsføringsdiektør som advarte mot å ignorere nettet:

- Forbrukervare-selskap risiskerer å miste kunder til nye internettmerkevarer hvis man ikke posisjonerer seg online. Hvis kvinnene er der, må vi også være der. Hvis vi ikke er der, vil fastfood.com være der for dem, og det vil vi så absolutt unngå, sa Kathy Riordan ifølge MSNBC.

Til toppen