Giganten Bonnier blir større

Nordens største mediekonsern, Bonnier, forbedret sitt resultat med åtte prosent i 1998. For avisene og forlagsdriften er tallene skrevet med svart, mens radio og TV har tall skrevet i rødt.

Mediekonsernet Bonnier AB kan skilte med en økning i omsetningen i 1998 på ganske nøyaktig milliarden. I konsernet sett under ett økte omsetningen fra 12,8 milliarder svenske kroner i 1997 til 13,8 milliarder i 1998 - en økning på åtte prosent.

Avis og forlagsvirksomhet (bøker pluss tidsskrifter) sto for omlag halvparten av konsernets resultat.

Resultat etter avskrivninger endte for konsernet på pluss 377 millioner kroner, mot 313 millioner i 1997. Seksjonene Bøker, Tidsskrifter, og Film og musikk gikk alle i pluss, mens Radio og TV og posten "Övrigt" gikk i minus.

Avdelingen Bonnier Media (eks. aviser) forbedret sitt driftsresultat med hele 20 prosent sammenliknet med 1997. Omsetningen økte fra 5,9 milliarder kroner til 6,2 milliarder svenske kroner.

Driftsresultatet i den største avisen i Bonnier-konsernet, Dagens Nyheter, gikk marginalt opp, fra 300 millioner i 1997 til 329 millioner i 1998.

I løpet av 1998 kjøpte Bonnier seg helt opp i aviskonsernet Marieberg, og dette konsernet er i dag et heleid datterselskap.

Til toppen