Gigantoppkjøp: Lycos kjøper Spray

Etter forhandlinger med flere har nå Spray solgt seg til Lycos Europe for aksjer verd 5,4 milliarder kroner.

Internett-fusjonene ruller videre etter hvert som stadig flere aktører søker sammen for å skape stordriftsfordeler - og kanskje tilfredstille aksjonærenes ønsker om fremdrift.

Hittil har fusjonene begrenset seg til USA, men før sommeren kjøpte spanske Terra opp amerikanske Lycos. Denne fusjonen er ikke gjennomført ennå. Nå kommer det et nytt storeuropeisk oppkjøp, for Lycos Europe skal ha kjøpt svenske Spray Network for 5,4 milliarder kroner i aksjer.

- Det er riktig at Lycos Europe overtar Spray Network, bekrefter, informasjonssjef Johan Sandström i Spray Network Europa overfor digitoday.no.

Ryktene om at Spray har vært til salgs har gått lenge:
Les om tidligere forhandlinger:
Tyskere lukter på Spray
Nye spekulasjoner om Spray-oppkjøp
Dette gir Spray Ventures 18 prosent av aksjene i Lycos Europe, skriver Lycos Europe i sin børsmelding. Lycos Europe eies av tyske Bertelsmann og Lycos Inc, (sistnevnte er snart er overtatt av spanske Terra). Spray Network har portaler i de nordiske landene og eier i tillegg blant annet Nettavisen.


Lycos Europe er notert på Neuer Markt i Frankfurt og har en børsverdi på 15 milliarder kroner, noe som gjør oppkjøpet et tungt løft selv for Lycos Europe. Kursen har sunket fra 12 til 8 euro de siste ukene, noe som kan tyde på at det har gått rykter om oppkjøpet.

Spray Network har 500 ansatte og driver i dag portaler i Sverige, Frankrike, Finland, Tyskland, Danmark, Norge, Tsjekkia og Italia. Her i Norge kjøpte selskapet Nettavisen i våren 1999. Til sammen får det fusjonerte selskapet 1.000 ansatte.

- Vi har kjent til forhandlingene en stund og det var ikke så mange aktuelle kjøpere når selskapet er så stort, sier Kristin Skogen Lund, sjef for Scandinavia Online (SOL) til digitoday.no. At det ble Lycos Europe er ingen overraskelse, mener hun.

Oppkjøpet får store implikasjoner for flere norske parter som nå trolig får styrket sine ekspansjonsmuligheter. Den første er Fast Search & Transfer, som leverer kjernen til tjenestene i Lycos - søkemotoren. Fast har akkurat begynt å levere søketjenester for Spray. Nå vil trolig deres søketjenester spres til enda flere brukere rundt i Europa. Den andre er Nettavisen, som kanskje bedre hjelp til å bre seg utover Europa.

Skogen Lund mener ikke den nye sterkere konkurrenten endrer noe for SOL.
- Bransjen går mot færre og større aktører og vi er med i konkurransen, sier Skogen Lund.

Til toppen