Gikk fra idiot til geni med Internett

Over 50 prosent av Schibsteds overskudd hentes fra nett-satsningen som tidligere ble utskjelt.

Mange ristet på hodet da Schibsted-sjef Birger Magnus ville satse på Internett på 90-tallet

Konserndirektør i medieselskapet Schibsted, Birger Magnus, har hatt ansvaret for mediehusets strategi siden 1996.

På et topplederseminar hos Cisco i dag med tema «Hvordan etablere kontinuerlig innovasjon», forteller Magnus om de dramatiske endringer i konsernet på drøye ti år som nettopp skyldes Internett.

Da mediehuset startet opp med sine Internett-planer på midten av 90-tallet, ble selskapet idioterklært. Å forandre en konservativ og tradisjonell måte å publisere nyheter fra papir mot nettet, var utenkelig for mange.

- I dag er vi genierklært, og over 50 prosent av inntektene våre på bunnlinjen kommer fra nettet, sier Magnus.

Selskapet har gjort flere smarte trekk, og melkekuen er utvilsomt Finn.no som alene drar inn mellom 250 til 300 millioner kroner på bunnlinjen. Men det stopper ikke her.

- I løpet av de neste tre årene ser vi for oss en dobling eller tredobling av inntektene fra Finn.no. Vi skal videreutvikle tjenester og satse sterkere på katalogtjenester, framholder han.

Et annet smart trekk gjorde Schibsted da de ønsket å utvikle seg til et mediehus utover landegrensene. I 1996 kjøpte mediehuset opp Aftonbladet eid av svenske LO.

I dag har Aftonbladet flere treff enn de største svenske nyhetssidene til sammen med over 14 millioner unike brukere.

Mediehuset er i dag etablert i Spania, Frankrike, Italia, Latin-Amerika, Estland og Norden. I Spania er det etablert en tilsvarende løsning for Finn.no som ble kjøpt opp i fjor, men som allerede genererer store inntekter, sier Magnus til digi.no.

Fra å ha bli erklært som idioter ved sin Internett-satsning, blir Schibsted nå invitert til prestisjetunge universiteter som blant annet Harvard for å forelese om sin suksess.

- Det viktigste framover nå er å ikke stå stille, men drive kontinuerlig utvikling. Jeg tror at det vil skje mer på Internett de neste fem årene enn det som har skjedd de siste ti årene på nye tjenester og bruksområder, sier Magnus til en fullsatt sal av toppledere.

    Les også:

Til toppen