Amelio tok kreditt for å ha stabilisert Apples finansielle situasjon og igangsatt en fornuftig operativsystemstrategi, og han mente at pressen og kulten av Apple-tilgengere ikke hadde gitt ham anerkjennelse for dette. Likevel sa han at den intense oppmerksomheten ikke var overraskende, gitt at han ikke ledet en bedrift, men et amerikansk ikon -på linje med Disney og Levis Strauss.
- I tillegg til et sterkt varemerke, er jeg stolt over at Apple nå har den sterkeste produktmiksen i selskapets historie. Og når Apple slipper sitt nestegenerasjons operativsystem, Rhapsody, spår jeg at Apple atter en gang vil vise veien for resten av PC-bransjen, sa Amelio.
Amelio mener at Apple trenger etmarkedsføringsgeni som kan tilfredsstille den særegne Apple-kulten og få fart på salget.
- Det var et enormt sjokk å lære at Apple-kulten er mye sterkere enn noen administrerende direktør, styret, eller aksjonærene, innrømmet Amelio.
- De dramatiske endringene som fortsatt må gjennomføres i Apple, trenger støtte fra Apple-interesserte på alle plan, sa Amelio.
- Tiden er moden for en karismatisk leder som kan appelere til kunder og Apple-tilhengere.
Steve Jobs?