Gir blaffen i reklame

I Doorsteps virtuelle by baseres inntektene på blant annet husleie og årsavgifter. Reklame vil kun være en biinntekt.

Doorstep, den nye nettbyen til og Den norske Bank AS, har meget solide og langsiktige eiere. De neste to årene vil brukes til å etablere merkenavnet og knytte til seg leverandører. Hittil har Doorstep valgt å gå stille i dørene, og det er først over nyttår at penger vil brukes på markedsføring.

- Vårt mål er å gå break-even ved utgangen av 2002, sier Knut Oppegaard, administrerende direktør, til digitoday.no.

Selskapet opererer med fire inntektskilder:

Doorstep: Mer info?
Her er DnB og Telenors virtuelle by
Trygg nettby med fremmed navn
Gir blaffen i reklame
Når det kimer i telefonen, triller pengene ut
På terskelen til noe dyrt

- Doorstep skal være en nettby på Internett hvor vi skal kreve husleie fra næringslivet som etablerer seg på vår portal. Vi skal være som et kjøpesenter hvor det skal være attraktivt for butikkene å være. I tillegg vil Doorstep kreve provisjon av handelen på nettstedet, og kreve en årsavgit fra brukerne for å benytte våre tjenester. Vi tror det er bedre å kreve en minimal årsavgift enn å kreve for eksempel gebyrer for brukere å handle, sier Oppegaard. - Det som er viktig for oss er at vi klarer å attrahere leietagere og kunder, derfor er vi også fleksible. Reklame er kun en biinntekt og web-siten vil ikke ha bannere og buttons.

Brukermassen skal i de første fasene hovedsaklig komme fra Telenor og DnB, som praktisk talt innbefatter nesten hele Norges befolkning. Markedsføringen starter først i begynnelsen av 2001, og vil særlig rettes mot denne kundegruppen, som for eksempel ved bruk av brev. På et senere stadium satser Doorstep på å tiltrekke seg "massemarkedet".

I løpet av første halvår regner Doorstep med at de har 80 000 registrerte kunder.

Men foreløpig har Doorstep gått meget stille i dørene.

Doorstep åpnet sine websider i går klokka 10.00. Foreløpig er det bare en statisk side som ligger ute, og Doorstep har hittil valgt å meget stille i dørene:

- Vi har bevisst valgt å holde en meget lav profil, sier Oppegaard.

- Dette har sammenheng med at vi langt fra er ferdig med utviklingen av web-siten, men vi vil gå aktivt ut når vi har plassert flere tjenester på web-siten. Vår nettby er under bygging og vi ønsker å bygge vår by sammen med kundene og de næringsdrivende. Lanseringen av web-siten i går er kun et første steg for å visualisere våre planer. Vi ønsker å bygge sten for sten og vil ta i bruk den tiden som kreves.

Doorstep jobber hardt for at folk skal føle seg trygge i byen deres. Derfor stiller de strenge krav til vare- og tjenesteleverandørene, og denne prosessen tar nødvendigvis tid. Doorstep vil fremover jobbe kontinuerlig med å knytte til seg samarbeidspartnere.

Det er først den 20. desember, når "byggetrinn 2" startes, at "nettbyen" Doorstep åpnes. Da vil flere nettbutikker være på plass, blant annet nettbank, E-postkontor og nettskole. I senere byggetrinn følger eget fitness-senter, flere nettbutikker og en forbedret betalingsløsning.

I første halvår 2001 skal Doorstep gradvis utvides. Da skal allerede eksisterende produkter utvides og nye løsninger implementeres. Blant annet skal "barnas by" lages og mobiltelefonen som betalingsmiddel skal ta av for alvor.

Til toppen