Gir bort nettbrukerne til Microsoft

Nocom AS, selskapet som representerer Netscape i Norge, gir fra seg markedsledelsen til Microsoft. De vanlige nettbrukerne er ikke viktige, ser selskapets filosofi ut til å være.

- Netscape ønsker ikke å satse på nettlesermarkedet. Beskjeden vi har fått fra Netscape er å satse på serverløsninger og gruppevareløsninger, sier markedssjef Thomas Hagelid i Nocom Norge AS til digi.no.

Til tross for at selskapet i dag har over femti prosent av det norske nettlesermarkedet, har det ikke foretatt seg noe for å beholde dette markedet. For mens Microsoft har avtaler med alle de største levereandørene av nettaksess, har Nocom ingen slike avtaler.

Hagelid mener likevel ikke at dette er å gi fra seg markedsledelsen til Microsoft.

- Globalt har Netscape en markedsandel på 75 prosent, og det er en posisjon selskapet har som målsetting å beholde, sier han.

- Men Netscape kan vel ikke beholde markedsledelsen globalt om de taper i de lokale markedene? Det er jo de lokale markedene som utgjør det globale markedet?

- Det er riktig. Men Netscape har ikke gitt oss frie tøyler for å lage lokale løsninger. Vi har derfor ikke gjort noe overfor norske ISPer. Samtidig er det vanskelig å konkurrere med et selskap som gir bort sine produkter, sier Hagelid.

Til toppen