- Google samler inn data gjennom Google Analytics som kan misbrukes, sier John M. Lervik. Han støtter Datatilsynet som mener bruken av webanalyseverktøyet er lovstridig. (Bilde: Per Ervland)

Gir Datatilsynet full støtte

Bruk av Google Analytics bør være forbudt, ifølge John M. Lervik.

Det norske IT-selskapet cXense har bygget en plattform for sanntids analyse av nettsurfing i stor skala. Teknologien sporer nå over 110 millioner unike nettbrukere hver uke.

Rent teknologisk skiller ikke dette seg stort fra metodene nettgiganter som Google, Amazon eller Facebook benytter for å skape interesseprofiler for å forbedre tjenester og selge målrettet reklame. Forretningsideen til cXense er å levere like gode verktøy som nettgigantene, men som en abonnementstjeneste levert fra nettskyen til alle de andre.

Det handler om å få innsikt i massenes nettrafikk, ved å spore trafikk på kundenes nettsteder ved hjelp av informasjonskapsler og IP-adresser.

I Norge har Datatilsynet gransket bruken av webanalyseverktøyet Google Analytics, nettopp for lagring av IP-adresser som oppfattes som en personopplysning.

Etter å ha gransket Skattedirektoratets og Lånekassens bruk av Google Analytics har tilsynet foreløpig konkludert med at bruk av verktøyet er lovstridig i Norge.

- Bruken er lovstridig for de ikke har kontroll med hva Google gjør videre med IP-adressene de lagrer om nettstedenes besøkende, har direktør i Datatilsynet Bjørn Erik Thon sagt.

Siden har debatten rast. Ifølge E24 mener en rekke småbedrifter at Datatilsynets konklusjon er helt bak mål.

Støtter Datatilsynet

Saken har vekket også cXense-medgründer og administrerende direktør John M. Lerviks interesse. Han gir Datatilsynet sin fulle støtte.

- Ja, åpenbart. Det Skattedirektoratet gjør – og det er viktig å få med seg – er at de ruller ut Google Analytics-skriptet på sidene sine, og så samler Google inn data de kan misbruke til helt andre ting, sier Lervik til digi.no.

- Det er akkurat det vi ikke gjør, fortsetter han.

Poenget til Lervik at cXense sporer nettrafikken på kundenes nettsteder, men bare på vegne av den enkelte kunde. Sporingsdata og innsikten de skaper med algoritmene sine er ikke tilgjengelig for andre enn kunden selv. VG får følgelig ikke tilgang til Aftenpostens trafikkdata og vice versa.

- Vi gjør analyse på vegne av nettstedet og det er personvernretningslinjer som sier hva det brukes til – å forbedre brukeropplevelsen. Vi verken selger data videre eller deler det med de andre kundene våre, sier John M. Lervik.

Les mer om teknologien den tidligere Fast- og Microsoft-toppen nå har skapt i et lengre intervju på digi.no.

    Les også:

Til toppen