Girer opp på musikk til mobiltelefoner

Utviklingen rundt mobilt innhold skyter fart. Nå skal Sony og Vodafone gi sine kunder mobil musikk.

Svenske 3 er allerede i gang og nå gires utviklingen opp. For hittil teleselskapene leter etter både nye inntektskilder og noe å bruke båndbredden 3G-mobilene gir til.

Hittil har telebransjen delt seg i to. En rekke aktører har satset på salg av musikk som brukerne må velge, betale for en og en og så laste ned. Mest kjent er Motorolas satsning med Apple iTunes, men også Telenor lanserte i 2004 en mulighet for å kjøpe musikk over mobilnettet. Tall for dette salget har ikke Telenor gått ut med.

Den andre delen av bransjen har satset på radio-konseptet, å strømme musikkanaler ut til sine kunder. 3 i Sverige var først ut og nå velger også Vodafone denne forretningsmodellen.

Vodafone offentliggjorde i går et samarbeid med Sony Music om å tilby en musikktjeneste der man kan velge mellom en rekke kanaler med forskjellig type musikk. Tjenesten er basert på et månedlig abonnement, men kundene kan også kjøpe musikk. Men åpenbart er tilbudet foreløpig begrenset til Sonys musikk-katalog.

Prisen er ikke kjent, men Vodafone skal lansere tjenesten til alle sine europeiske kunder etterhvert.

Til toppen