JUSS OG SAMFUNN

Girl power...?

Hvorfor satses det ikke tyngre på nett-produkter for kvinner? Lær av svenskene og amerikanerne, sier Spray GKs Jan Omdahl i dagens Stjernestreif.

Jan Omdahl
18. sep. 1998 - 11:26

I går kunne digi.no melde om et nytt blad for kvinner kalt "Karriere". Bladet ville ikke eksistert uten Internett som arbeidsverktøy, fikk vi vite. Men noen fullverdig Internett-utgave av magasinet kommer ikke i denne omgang, bare en "informasjonsside" - som sannsynligvis er en fullstendig bortkastet investering.

Hvorfor satses det ikke sterkere på skikkelige innholdsprodukter rettet mot kvinner på Internett? Det åpenbare svaret er selvsagt at Internett er mannsdominert og at kvinner heller vil krølle seg opp i sofaen med en stor kopp te og et magasin enn sitte foran en flimrende dataskjerm. Det er vanskelig å få økonomi i innhold på nettet generelt, og håpløst med kvinner som målgruppe.

Men dette bildet er i ferd med å endre seg. Stadig flere kvinner og unge jenter tar nettet i bruk, og smarte mediehus burde skjønne at det er på tide å posisjonere seg. Se på kriserammede SOL f.eks: En haug av mer eller mindre dårlig besøkte innholddssatsinger, men ikke en eneste med jenter som primærmålgruppe.

Den gamle traveren Det Nye er blant de få norske innholdsproduktene mot jenter, men når dette skrives er ikke engang tjenesten tilgjengelig. Prøv gjerne pekeren i margen til høyre.

Lang bedre og frekkere er svenske Darling, som jeg desverre må medgi utgis av det delvis Spray-eide medieselskapet Circus. Dette er underholdende, tøff og god nett-journalistikk rettet mot unge, urbane jenter, og jeg tror ikke norske jenter er så langt etter.

I USA er det masse smart og frekt nettinnhold for jenter. En kvinnelig kollega anbefaler ting som Bust - "the voice of the new girl order".

gURL (kvikt navn!) er også en populær tjeneste, og Estronet - "the estrogen-powered web network" later definitivt til å ha en klar målgruppe.

Og til norske jenter er det bare én ting å si: Ikke vent på gutta - gjør det selv! (Og opplys meg gjerne hvis dere allerede har gjort det.)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.