Daglig leder Sigmund Berle Jensen i GS1 Norway tar i mot nærings- og handelsminister Trond Giske som torsdag åpnet GS1 Smart Centre, Nordens første innovasjonssenter for effektiv handel og logistikk. (Bilde: Ola Jacob Amundsen)

Giske åpnet senter for effektiv logistikk

GS1 Smart Centre viser smarte IT-løsninger for bedre service og lavere kostnader.

I går åpnet nærings- og handelsminister Trond Giske et nytt kunnskaps- og innovasjonssenter i Oslo. GS1 Smart Centre drives av GS1 Norway, den norske avdelingen av en ideell internasjonal organisasjon for løsninger og standarder innen handel og logistikk.

GS1 skiftet navn 1. januar 2006, fra EAN, en forkortelse for «European Article Numbering». De ble etablert i 1977 for å håndtere standarder knyttet til varenummerering og strekkoder. Det har siden tatt for seg nye løsninger innen alt fra RFID og sporbarhet til mobile tjenester for kunder i butikk. Organisasjonen har hovedsete i Brussel og kontorer i over 100 land. GS1 Norway har kompetanse innen løsninger for flere bransjer, som transport, bygg, helse, elektro, dagligvare, energi, tekstil, sport og møbler. GS1 har over 5000 norske bedrifter som abonnenter på sitt system.

Det nye GS1 Smart Centre i Oslo er det første av sitt slag i Norden, og et av få i verden. Det er bygget opp i samarbeid med over 40 partnere, blant dem NorgesGruppen, Ica, Coop, Schenker, Rieber & Søn, Tine, IBM Norge, Swisslog og Visma.

– Senteret vil bidra til å skape mer effektiv vareflyt, få ned kostnadene og føre til mer innovative og konkurransedyktige norske bedrifter og institusjoner, sa statsråd Giske ved åpningen i går.

GS1 beskriver selv sin virksomhet i dag som å utvikle, vedlikeholde og tilby standarder for effektiv vare- og informasjonsflyt mellom handelspartnere verden over.

Ved GS1 Smart Centre i Oslo er det etablert en stor, interaktiv modell av verdikjeder, der man kan demonstrere, teste og videreutvikle moderne systemer for effektiv handel og logistikk. Tanken er at smarte løsninger for identifikasjon, datafangst og datadeling gir økt effektivitet, lavere kostnader, bedre oversikt, bedre styring og bedre kundeservice. Modellen beskrives som fleksibel og tilrettelagt med tanke på ulik bruk og behov, uavhengige av bransje.

Administrerende direktør Sigmund Berle Jensen i GS1 Norway mener det på nasjonalt plan dreier seg om gevinster i milliardklassen, på tvers av alle sektorer og virksomheter.

Jensen håper senteret kan bli en møteplass hvor ulike interessenter i verdikjeden kan treffes for å dele erfaringer og utvikle nye, felles løsninger.

– Senteret vil bidra til forandring, fornying og forbedring for norsk næringsliv og offentlig sektor, sier han.

Til toppen