Jordskjelvet 12. januar gikk hardt ut over IKT-infrastrukturen i Haiti. (Bilde: ITU)

Gjenreiser Haiti med Wimax

FN rydder opp i et IKT-kaos som jordskjelv, media og hjelpeorganer har bidratt til.

Før jordskjelvet rammet Haiti 12. januar i år, hadde 35 prosent av landets rundt ni millioner innbyggere mobiltelefon, og 11 prosent hadde tilgang til Internett. Store deler av infrastrukturen som støttet disse tjenestene, gikk tapt i skjelvet.

I et intervju med UN News Centre sier Cosmas Zavazava, leder for nødtelekommunikasjon i Den internasjonale teleunionen ITU at medier og hjelpeorganisasjoner bidro til ytterligere kaos.

– Etter skjelvet, tok medier og diverse organisasjoner inn alt de følte for av utstyr, og begynte å kringkaste uten å søke om verken tillatelse eller frekvenser. Dette skapte kork – som i en fotballkamp uten dommer der spillerne sparker og skyter hvor de vil – og interferens – som på en parkeringsplass uten avmerkede plasser – som fører til kaos, sier Zavazava.

Kaoset får ikke systemene til å bryte sammen, men det forringer kvaliteten. Mobilsamtaler kan sjelden føres over flere minutter uten å bli brutt, og det lille som er av internettilgang får enda mindre karakter av bredbånd.

Jordskjelvet 12. januar gikk hardt ut over IKT-infrastrukturen i Haiti.
Jordskjelvet 12. januar gikk hardt ut over IKT-infrastrukturen i Haiti. Bilde: ITU

ITU – det eldste organet i FN-familien, med aner tilbake til samarbeidet mellom nasjonale post- og telegrafvesener på 1800-tallet – kom i gang med sitt hjelpearbeid i Haiti ved å få på plass 40 satellitterminaler i Port-au-Prince innen det første døgnet, som de stilte til rådighet for myndigheter og hjelpeorganisasjoner. Siden er 60 trådløse bredbåndsenheter og annet utstyr brukt til å sette opp et hundretalls WLAN-soner for hjelpeorganisasjoner, samt egne sentrer der vanlige mennesker tilbys telefonitjenester.

Siden er ytterligere 60 satellitterminaler på plass, og ITU har samarbeidet med Qualcomm for å legge opp et pålitelig mobilnett spesielt for hjelpearbeidet.

For å rydde opp i IKT-kaoset etter jordskjelvet og innrykket av medier og hjelpeorganisasjoner, samarbeider ITU med kommunikasjonsdepartementet i den haitianske regjeringen og med Conatel (Conseil national des télécommunications), landets teletilsyn.

I går undertegnet ITU en avtale med Singapore-selskapet Smartbridges Solutions, en spesialist på infrastruktur for trådløst bredbånd og trådløs IP-telefoni.

Etter avtalen skal Smartbridges levere avansert Wimax- og WLAN-utstyr til ITU i Haiti. Wimax-leveransen omfatter ti høykapasitets basestasjoner – av typen beregnet på teleoperatører – og 40 Wimax-basestasjoner av typen «customer premises equipment». Utstyret skal brukes til å opprette 100 trådløse IP-soner knyttet til oppsamlingssentre for dem som mistet sine boliger i skjelvet, i både Port-au-Prince og andre byer. Her skal befolkningen tilbys både telefoni og datatjenester.

Spesialister fra Smartbridges skal samarbeide med ITUs egne eksperter om å få dette nettverket i drift så fort som mulig, heter det i meldingen fra ITU.

ITU har satt av en million dollar i nødsarbeidet for tele og internett i Haiti. Organisasjonen har satt i gang en kronerulling blant medlemslandene for å finansiere det som skal bli Haitis framtidige og varige IKT-infrastruktur.

I tillegg til Qualcomm og Smartbridges, bidrar også blant annet Inmarsat, Iridium, ICO Global og FedEx (gratis nødtransport!) til ITUs hjelpearbeid i Haiti.

    Les også:

Til toppen