Gjensidige NOR tackler rått, LinCom rister på hodet

"TV-seerne ført bak lyset" skriver Gjensidige NOR på sine nettsider. Men LinCom står på sitt, og ler av erstatningssøksmålet

Kontonummeret som ble vist eksisterer ikke. Innslaget om nettbanksikkerhet er derfor basert på et falsum.Det skriver Gjensidige NOR på sine nettsider, som reaksjon på de siste dagers nettbank-bråk. Banken vurderer blant annet å gå til erstatningssøksmål mot Linux Communications AS som demonstrerte de påståtte feilene i NRKs Forbrukerinspektørene denne uken.
- Selvsagt viste vi ikke ekte kontonummer eller koder på TV! Jeg tviler på om NRK ville publisere noe slikt, sier Terje Rønning i LinCom til digi.no.

- Forbrukerne er ikke villedet slik Gjensidige NOR hevder. Men vi ville aldri gå ut med detaljinformasjon, hverken teknisk eller metodemessig, som kan føre til at banken blir utsatt for angrepsforsøk.

Han mener det er en rekke feil i pressemeldingen, som for eksempel at LinCom skal ha stått bak NRK-innslaget. Han tror dessuten banken vil få problemer med å vinne frem med erstatningskrav mot selskapet.

- Vi har ikke gjort noe galt. Vi har brukt nettbanken på vanlig måte, og de blander sammen det vi har gjort med ulovlig hacking - noe vi tar avstand fra, sier Rønning.

- Gjensidige NOR fikk tilbud om å være med å observere en test av deres systemer. Da ville de fått innsikt i metoder og sårbarheter i sitt eget
system. De ønsket ikke å være med på dette. Vi har ikke hengt ut Gjensidige NOR. Vi informerte de om problemene for ett og et halvt år siden. De har valgt ikke å gjøre noe med det, og gikk bak ryggen på oss når de anmeldte oss fordi vi gjennomførte en test som ikke gikk inn i deres system et år senere. Vi sier ikke at Gjesidige NORs løsning er mindre sikker enn for eksempel Sparebank1s, men noen av de store bankene må frontes - og siden NOR ikke ønsker å bedre sin sikkerhet, kombinert med en fiendtlig innstilling ovenfor oss - valgt vi de, sier Rønning.

- De sier også at de sporet og stoppet unormal aktivitet fra oss. Det tok dem ett døgn å spore oss, og det eneste som er blitt stoppet er en ansatt hos oss som prøvde å betale en regning.

Til toppen