Gjensidige NOR vurderer erstatning fra Fellesdata

Strømbruddet i Fellesdata fredag satte hele Gjensidige NOR og flere andre banker ut av spill. Dette er de verste problemene Fellesdata noen gang har hatt. Gjensidige NOR vil vurdere om de skal kreve erstatning fra Fellesdata.

Fredag skjedde det som ikke skulle skje.

Et strømbrudd i Fellesdata førte til at alle banker som bruker tjenester fra EDB-selskapet gikk ned. Kontofon, nettbank og til visse tider minibank var ikke mulig å komme inn på for kundene, det vil si at hele banksystemet var kollapset.

Strømbruddet inntraff klokken 14.50 og ble etterfulgt av en følgefeil og en tavle kortsluttet. Dette førte til at reservestrømmen ikke satte inn, og alle maskinene var nede. Ikke før klokken 00.10 natt til lørdag var alt oppe igjen.

Men minibankene var funksjonelle igjen kort etter bruddet og i stand til å gi ut kontanter, mens saldo og andre tjenester var fremdeles nede. Det gjaldt også nettbankene og telegiro.

Dette opplyser informasjonssjef i Fellesdata, Elisabeth Landsend.

- Det var helt forferdelig. Dette er noe som ikke skal skje, men som skjedde. Grunnen til at systemene ikke kom opp igjen rett etter strømmen kom tilbake var at vi ville ha en kontrollert prosess. Vi kunne ikke risikere at betalinger forsvant idet vi tok opp systemet, sier Landsend.

Men dette er ikke godt nok for Gjensidige NOR.

Banken, som er en av de største privatbankene i Norge, går nå gjennom det som skjedde på fredag. Informasjonsdirektør Mona Strøm Arnøy sier til digitoday.no at dette er en svært alvorlig situasjon.

- Det er alvorlig når vi ikke kunne gi kunden de tjenestene de forventer vi har, sier hun.

Gjendisige NOR går gjennom hva som har skjedd, og Arnøy utelukker ikke at det blir krav om erstatninger fra Fellesdata. - Denne situasjonen var så alvorlig at vi vurderer den spesielt. Vi vurderer nå om vi skal søke erstatning, sier Arnøy til digitoday.no.

Til toppen