Gjensidige planlegger Telenor/DnB-konkurrent

Norges nest største finanskonsern jobber i det stille med en konkurrent til DnB/Telenors Doorstep-markedsplass.

Norsk næringsliv begynner for alvor å ta innover seg at Internett ikke bare krever en hjemmeside, men endrer hele grunnlaget for hvordan de må arbeide. Denne forståelsen begynner å bre seg spesielt i bransjer som ikke leverer fysiske varer, blant annet bak og forsikring.

DnB har derfor i løpet av det siste året knyttet en rekke allianser med blant annet Telenor og andre partenere for å lage nye markedsplasser og tjenester. Det viktigste samarbeidet er Doorstep AS - DnB og Telenors nye portal for trygg netthandel. Så langt har det vært konkurrentene vært musestille mens DnB har budt opp stadig flere av de mulige partnerne til samarbeid.


Men nå kan digitoday.no fortelle at Gjensidige NOR24, Norges nest største finanskonsern og største kortutsteder, lenge har arbeidet i det stille med en konkurrent til Doorstep.

Meningen med både Doorstep og Gjensidige Nor24-portalen er å tilby selgere og kunder et tryggt sted for netthandel. For bankene kan garantere partene og transksjonen - enten man skal kjøpe bil eller gjøre et oppslag i en database. De to markedsplassene skal derfor lage billige og trygge systemer for handel over nettet.

Kappløpet står derfor om hvem som blir først ferdig med best systemer.

- Vi skal lansere vår markedsplass i løpet av andre kvartal, forteller utviklingsdirektør i Gjensidige Nor24, Tom Kranøy, til digitoday.no. DnB samarbeider med Telenor, men vi mener Internett er et internasjonalt nett og har derfor inngått et samarbeid med et stort amerikansk selskap.

Hvem partneren er vil han ikke røpe, men avkrefter at det er et kortselskap. Mer får ikke digitoday.no svar på. Meningen er at nordmenn skal kunne kjøpe det internasjonale selskapets varer/tjenester over markedsplassen til Gjensidige Nor24.

For å få fart i sin portal og de andre tjenestene selskapet utvikler, planlegger Gjensidige Nor24 å dele ut smartkort-lesere til alle kunder som har en PC. Til sammen har konsernet med alle datterselskapet nesten en million kortkunder i Norge og nesten to millioner kunder.

- Vi utvikler systemet sammen med en partner for senere i våres å kunne tilby til andre utenlandske bedrifter. Vi skal også få på plass et system for småsummer betalt med smartkort for kjøp av for eksempel oppslag i databaser eller kjøp av avisartikler, forteller Kranøy

Dette systemet skal Gjensidige Nor24 leie fra Bankens Betalingssentral (BBS). digitoday.no har tidligere skrevet at småpenge/smartkort-prosjektet til BBS er noe forsinket, men Kranøy tror det vil komme i drift til høsten.


Telenor/DnB har satset på Telenor-utviklet system som bruker mobiltelefonen til å overføre/signere overføringer med. Systemet, som nå kalles Zebsign, brukes i dag blant annet av Filmweb. For med et nytt SIM-kort vil mobiltelefoner gi en trygg signatur.


Gjensidge Nor24 og Doorstep har en tredje konkurrent: Norsk Tipping, som sammen med Ergo (tidligere Posten SDS) planlegger å dele ut smartkort og lesere til alle sine spillere. Les mer: Norsk Tipping satser på elektroniske penger

Til toppen