Gjetvik leder Aftenposten i multimedia

Tidligere nyhetsredaktør og utviklingsredaktør i Aftenposten, Anne Lise Gjetvik, skal lede avisens nylig omorganiserte multimedia-avdeling.

Anne Lise Gjetvik er nå direktør for nye forretningsområder i Aftenposten. Hun har ansvar for multimedia og for profilering og merkevarebygging av alle Aftenpostens produkter. Gjetvik gikk over i denne stillingen i høst, etter å ha vært utviklingsredaktør med ansvar for produktutvikling og weekend-avisene.

Før det var hun nyhetsredaktør i Aftenposten.

Det er jobbet med organiseringen av multimedia-avdelingen, og "to-leder-modellen" er beholdt. Terje Avner (tidligere produksjonsredaktør) er redaktør med ansvar blant annet for Aftenposten Interaktiv. Gjetvik har det administrative ansvaret.

Gjetvik forteller at Aftenposten nå bygger opp en prosjektorganisasjon der det rekrutteres internt fra viktige områder i avisen for å utvikle Aftenpostens multimediasatsing videre .

Før jul ble det foretatt en omlegging av Aftenposten Interaktiv som ifølge Gjetvik har vært meget vellykket, men det jobbes fortsatt videre med utviklingen av Aftenpostens nettutgave.

Å sikre Aftenpostens avismarkedsposisjon også på nettet er jobb nummer én.

Aftenposten og regionavisene samarbeider om Norges største rubrikkdatabase, FINN. Et viktig fokusområde for multimedia-avdelingen er å få de forskjellige rubrikktjenestene så attraktive og brukervennlige som mulig. Samtidig jobbes det med å utvikle tilleggstjenester. En mulighet er å bruke mer av det redaksjonelle stoffet for å skreddersy et best mulig produkt til brukerne av Aftenposten/FINN-tjenesten, forteller Gjetvik.

Det er nå seks ansatte som jobber direkte med produktutvikling på multimedia i Aftenposten. I tillegg er det åtte årsverk på IT-siden, som driver med programmering og åtte fast ansatte i nettredaksjonen.

Gjetvik har lang redaksjonell erfaring. Hun har vært ti år i VG, vært innom Dagbladet, vært sjefredaktør i Det Nye hvor hun sto for omleggingen fra ukeblad til månedsblad, og vært redaktør for Aftenpostens A-magasinet. Deretter begynte hun som nyhetsredaktør, ble utviklingsredaktør, og nå; direktør for nye forretningsområder. I tillegg har Gjetvik sittet i Aftenpostens ledergruppe siden 1992.

- Jeg er ikke økonom, og har forsåvidt ingen erfaring fra det forretningsmessige administrative arbeidet, men jeg synes dette er veldig spennende, sier Gjetvik til digi.no. Hun legger til at det er interessant å være med på å legge grunnlaget for veien videre inn i multimediaverdenen.

Til toppen