Renault R-LINK-system integrerer en vanlig kjørecomputer, radio og navigasjonssystem i en plattform for å kjøre Android-applikasjoner. (Bilde: Renault)

Gjør bilen til en utviklingsplattform

Renault inviterer utviklere til å lage apps til kommende biler.

Den franske bilprodusenten Renault skal presenterte i forrige uke en kommende, Android-basert informasjons- og underholdningssystem som skal tilbys i alle de kommende bilmodellene til selskapet. De første modellene som utstyres med løsningen, som har fått navnet R-LINK, er i den kommende Clio 4 og den elektriske bilen ZOE. Dette vil skje i 2012.

I et intervju med Wall Street Journal forteller Patrick Hoffstetter, Renaults digitalsjef, at R-LINK vil være Android-basert.

Den fysiske enheten skal være en integrert, nettbrettlignende enhet med med 7,2 tommer skjerm, som er koblet til kontrollknapper på rattet og som leveres med talegjenkjenning. Det gjør at enheten kan betjenes uten av føreren behøver å ta øynene vekk fra veien.

Ifølge TabTimes er Renault i ferd med å utvikle et SDK (Software Development Kit) for utviklere som ønsker å tilby applikasjoner til R-LINK. Bilprodusenten skal opprette en egen applikasjonsmarkedsplass (R-LINK Store) hvor Renault-eiere kan kjøpe og laste ned tredjepartsapplikasjoner. Selskapet skal allerede ha fått på plass noen samarbeidspartnere, men inviterer spesielt relativt nystartede aktører til et utvidet samarbeid om applikasjonsutvikling.

Ifølge Renault vil R-LINK-enheten ha støtte for TomToms Live-navigasjon, USB og Bluetooth. Internett-tilknytningen skal bare være Edge-basert, men det skal være mulig å benytte raskere oppkobling ved å koble til en USB-enhet eller å overføre dataene via en mobiltelefon.

Det er ikke meningen at enheten skal erstatte de vanlige instrumentene i bilene, men i stedet tilby ytterligere tjenester til føreren og passasjerene. Men systemet skal ha tilgang til det Wall Street Journal omtaler som kjøretøyets telemetri-informasjon.

R-LINK ble demonstrert under LeWeb-konferansen i Paris i forrige uke. Det ligger flere videoer om dette på YouTube, blant annet denne:

    Les også:

Til toppen