Gjør lykke på SSD

Inntredenen i SSD-markedet forklarer mye av Kingstons vekst i 2009.

Minnespesialisten Kingston leverte i 2009 en omsetning på 4,1 milliarder dollar, 100 millioner dollar bedre enn i 2008, viser tall fra selskapet.

Omsetningsøkningen forklares med bedre salgspriser, økende etterspørsel i både forbruker- og bedriftsmarkedet, samt selskapets inntreden i markedet for SSD («solid state drive»), flashminneenheter med kapasitet tilsvarende harddisker.

SSD-løsningene til Kingston er beregnet på dem som vil bytte ut harddisken på en bærbar pc. De leveres med programvare som gjør det mulig å gjøre SSD-enheten til en eksakt kopi av pc-ens disk. Når denne operasjonen er fullført, fjerner man harddisken fra pc-en og erstatter den med SSD-enheten. Harddisken legges inn i den tomme boksen etter SSD-enheten, og kan leve videre som ekstern USB-disk til pc-en, uten behov for egen strømforsyning.

– Vi utvidet produktspekteret med SSD i begynnelsen av 2009, og i løpet av tolv måneder har vi fått et godt fotfeste i dette sterkt voksende markedet, forklarer John Tu, den ene av Kingstons to grunnleggere.

– For et år siden forberedte vi oss på et dårlig år. Vi var heldige som etter hvert fikk åpninger som gikk vår vei, sier David Sun, den andre grunnleggeren av Kingston.

Omsetningen for 2009 utgjør Kingstons nest høyeste årsomsetning siden starten i oktober 1987. Kingstons beste år var i 2007, med en omsetning på 4,5 milliarder dollar. Selskapet vokste fra 1 milliard dollar i årsomsetning i 1995 til 3 milliarder dollar i 2005.

Fra sitt nettsted selger Kingston selger minne blant annet bærbare og stasjonære pc-er, samt servere.

    Les også:

Til toppen