Maskinlæring-tjenesten til Amazon Web Services ble kunngjort i går. (Bilde: Amazon)

Gjør maskinlæring enklere

Amazon med ny tjeneste.

Amazon kunngjorde i går en ny plattform for maskinlæring, som skal gi utviklere som ikke har bakgrunn i teknologien verktøy til å benytte seg av det. 

Maskinlæring er komplisert, og poenget med plattformen er å la utviklere bygge smarte applikasjoner som bruker innsamlet data til å analysere hva som skjer og hva som kommer til å skje. 

Amazon Web Services, som står for tjenesten, påpeker at de har jobbet med maskinlæring lenge, men uten at det har vært spesielt tydelig eller fokusert. Åpenbare funksjoner i Amazons nettbutikk, som forslag til hvilke produkter man bør kjøpe, er basert på dataanalyse. 

Amazons dataanalyse har også vært brukt hos mange andre store aktører, som Netflix, men de nye verktøyene er altså spesifikt skreddersydd for brukere som ikke har ekspertise relatert til datainnsamling.

Les også: Slik tar Watson svindlere.

Selskapet forklarer at stadig flere utviklere, nesten uansett bakgrunn, har behov for analyseverktøy fordi de forholder seg stadig oftere til store mengder data. Samtidig er nytteverdien åpenbar. Som eksempler bruker Amazon forhindring av svindelforsøk via analyse av data, spå behovet etter produkter som utvikles eller skreddersy hvilke annonser som vises til hvilke brukere.

Enkelt å komme i gang

Via den nye tjenesten vil brukere altså kunne få bruk for all data man har samlet inn, bygge og tilpasse prediktive modeller, og alt dette skal man kunne gjennomføre uten å ansette spesialiserte dataforskere eller investere i infrastruktur. Verktøyene og ekspertisen sørger Amazon for. 

Amazon Machine Learning er allerede tilgjengelig for brukere i USA, og betalingsmodeller er basert på hvor mye man bruker tjenesten. 

Det er ikke bare Amazon som satser på å gjøre maskinlæring tilgjengelig for flere: Microsoft har også åpnet opp sin Azure-plattform, mens IBM lar også tredjeparter benytte seg av Watson-verktøyene sine.  

Til toppen