Gjør sidene dine mer kjent

Selskaper som gjør markedsføringsjobben for deg overfor søkeverktøy er på full fart inn i Norge. Selskapet Aktiv Søk har kapret kunder som Kreditkassen, Tinde og Cubus.

Norske bedrifter bruker hvert år millioner på å lage nettsider, men det er ingen garanti for at kunder finner fram til dem på nettet. At bedrifter inngår avtaler med selskaper for å gjøre dem mer synlig på nettets mange søkemotorer og portaler, blir mer og mer vanlig i utlandet, og nå har fenomenet også har kommet til Norge.

- Selskaper som hjelper kunder å gjøre deres nettsteder synlig gjennom søkemaskiner og portaler er upløyd mark i Norge. I USA er dette et stort marked med mange aktører, sier gründerne Jarle Wiggen (over t.v) og Bjørn Holte i Aktivt Søk. Selskapet skal drive markedsføring på søkeverktøy på Internett. Fokus er på søkeroboter, kataloger og portaler.

Selskapet finner de mest brukte søkeord i Norge, og bruker ulike teknikker for å gi en høy rangering på de ord/selskapsnavn kunden spesifiserer.

Wiggen viser blant annet til en undersøkelse av det internasjonale analyseselskapet Forrester Research som viser at markedsføring gjennom søkemotorer er den mest effektive form for markedsføring.

Omsetningen i selskapet siden effektiv oppstart i mai 2000 endte på 300.000. For inneværende år regner de to gründerne med en omsetning på 3,2 millioner kroner.
Begreper
Søkerobot - datamaskin som registrerer nettsteder.
Det ligger ingen menneskelig vurdering til grunn.
Noen av de mest brukte søkerobotene er AltaVista, Hotbot og Excite.

Søkekatalog - innholdet registreres av en redaksjon
Den største søkekatalogen i dag er Yahoo. I Norge er Kvasir den dominerende katalogen.

(Kilde: Aktivt Søk)

- Vi tjener penger allerede. Det klarer vi fordi vi lar være å ha dyre kontorer, sier Wiggen til digitoday.no. En annen grunn til at selskapet tjener penger på et så tidlig tidspunkt mener han er at hver av de ansatte har et stort nettverk og mye goodwill.

Selskapet har foreløpig ingen eksterne investorer, men er i gang med en slik prosess.

I dag har selskapet 52 kunder, blant andre Kreditkassen, tinde, Cubus, Hygoform og BI/NMH.

Aktivt Søk har inngått samarbeidsavtale med reklameformidlingsselskapet Synergi RF og er også i dialog med andre medie- og webbyråer i tillegg til konsulentselskaper. Avtalen med Synergi innebærer at Aktiv Søk går inn som en partner/underleverandør.

- Både i USA og Sverige er dette en etablert bransje, mens det er få selskaper i Norge. Et par konkurrenter begynner å dukke opp, forteller Wiggen, og nevner norske WebHit og det internasjonale selskapet BFound.

Som digitoday.no tidligere har skrevet, viser en måling fra AC Nielsen at 91,69 prosent av aktive, norske nettbrukere er innom søkemotorer og portaler hver måned.
Aktivt Søk ble dannet i september 1999 av Wiggen og Bjørn Holte, men den effektive oppstarten fant sted i mai 2000. I dag jobber det fem personer i selskapet.
Til toppen