Gjør som Dell og satser på lukrative spillere

HP følger etter Dell og kjøper seg nå inn på det lukrative spillmarkedet.

HP og Dell knviver hardt og aggressivt om verdens PC-mareked. Etter at kampen lenge var fokusert på effektiv produksjon til et stort volummarked, har begge aktørene nå begynt å rette blikket inn mot spesielle nisjer.

Dell kjøpte i mars PC-produsenten Alienware for å få et fotfeste hos kunder som villig betaler ekstra for en rå spill-PC.

    Les også:

Nå har HP også siktet blikket inn mot det samme spillmarkedet. De kjøper nå den kanadiske PC-produsenten Voodoo Computers for å gå inn på det profitable markedet for spill-PCer.

I likhet med Alienware som ble kjøpt av Dell, er Voodoo populær blant spillere som er villlig til å bla opp litt ekstra for det ypperste innen prosessorer og grafikkort. Gjennomsnittsprisen for en Voodo-PC ligger på 5.000 dollar, eller cirka 32.300 kroner med dagens kurs. Til sammenligning selges en gjennomsnitts PC for cirka 800 dollar i det nordamerikanske markedet.

HP har ikke oppgitt hva de må betale for Voodoo, men selskapet forventes å nå en omsetning på cirka 115 millioner dollar i år. De har 30 ansatte.

Ifølge HP skal dette markedet være på cirka en milliard dollar i året i Nord-Amerika alene og bestå av cirka tre millioner potensielle kunder.

- Spillmarkedet er helt klart et høyende-marked som vi ikke har gått særlig inn i tidligere, sier Tom Bradley, sjef for HPs PC-divisjon til Wall Street Journal.

Voodo selger sine PCer direkte til sluttkunden og det vil fortsette etter oppkjøpet. Dermed er det lite som tyder på at vi vil få se disse nye maskinene i norske butikker.

Til toppen