Gjør suksess med gratis-apps

Lite norsk selskap runder 2,5 millioner mobilbrukere.

Gratis programvare til mobiltelefoner har på kort tid seilet opp som et stort satsningsområde. Apple og Google satser begge stort på å selge annonseplass i programmer gjennom sine respektive kanaler iAd og AdMob.

Men gratisprogrammer kan også gi penger i kassen på andre måter.

Det lille norske programvarehuset Numo gir også bort mobilprogrammer, men uten reklamefinansiering.

I stedet håper de tilbudet vil virke som en spydspiss for å kunne nyttiggjøre seg en stadig økende kundemasse. Slik at de kan selge andre mobiltjenester i produktporteføljen deres.

2,5 millioner brukere

- Det er utfordrende å tjene penger i dette markedet. Det krever mange kunder. Med 2,5 millioner brukere globalt nærmer vi oss nå, sier daglig leder Trond Ingebretsen til digi.no.

Brukermassen vokser kraftig. En million nye brukere er registrert bare det siste halvåret. I Norden har de 100.000 aktive kunder på betaltjenester.

- Det har vi fått til gjennom distribusjon på markedsplasser som Nokias Ovi Store, Android Market, PlayNowArena (Sony Ericsson), GetJar med flere, inkludert teleoperatører.

Selskapet med hovedkontor i Oslo het tidligere Mobile Nordic. Numo er best kjent for applikasjonen Finder, som gjennom oppslag mot katalogtjenester viser hvem som ringer, selv om om vedkommende ikke er lagret i kontaktlisten din. Dette er en betaltjeneste som i Norge koster 39 kroner i måneden.

Ingebretsen påpeker at distribusjon og plassering i app-butikkene er ekstremt viktig. De legger noe penger i markedsføring, men må avveie denne kostnaden opp mot produktutvikling.

- Det er en grunn til at vi tilbyr noen «front-runnere» som gratisapplikasjoner. Gjennom disse får vi også vist frem våre andre produkter.

- Det å bygge opp en stor kundebase er viktig for å kunne tjene penger på gratisprogrammer. For eksempel har vi allerede 100.000 registrerte brukere i Italia, som kan kontaktes per sms for å drive salg av nye tjenester, sier Ingebretsen.

Numo ved (fra v.) daglig leder Trond Ingebretsen og markedssjef/medgründer Rudi Rørstad.
Numo ved (fra v.) daglig leder Trond Ingebretsen og markedssjef/medgründer Rudi Rørstad.

Venter gjennombrudd

Numo har fått låne fem millioner kroner fra Innovasjon Norge. Bedriften går ennå ikke med overskudd, men ifølge Numo-sjefen begynner plussen å nærme seg.

- Vi pløyer alt vi tjener inn i utvikling og kundevekst. Foreløpig må eierne våre finanisere veksten. Samtidig føler vi at overskuddet ikke er langt unna. Det koster å vokse, men vi er veldig nær å signere noen spennende kontrakter. Jeg håper på store gjennombrudd i løpet av noen få uker.

Numo har allerede flere avtaler om såkalt preinstallering av applikasjonene deres på mobiltelefoner, blant annet tre modeller fra Sony Ericsson. Dette er avtaler de tjener penger på.

Planen fremover innebærer dialog med flere store internasjonale mobiloperatører.

- Norden og Nord-Europa er våre viktigste markeder fremover, men vi er også opportunistiske i forhold til hvor gratisapplikasjonene våre selger. Markeder som Storbritannia, Italia, Russland, India, Kina og Midt-Østen seiler opp som steder hvor mange liker programmene våre, sier Trond Ingebretsen.

Numo har satset bredt og dekker de fleste mobile plattformer, med ett unntak.

- Vi dekker Symbian, Windows Mobile, Android og Java. Med Autosync støtter vi også BlackBerry. Vi teller litt på knappene om vi skal lage noe for iPhone eller ikke.

En viktig grunn til at de så langt har droppet iPhone er at Apple ikke gir tilgang til nødvendig API for å kunne fange opp innkommende samtaler på mobiltelefonen.

Foruten «se hvem som ringer»-applikasjonen er programmet «SMS preview» viktig for dem. Denne er skreddersydd Symbian-plattformen, og gir brukeren forhåndsvisning av tekstmeldinger uten å måtte avslutte nettsurfing, eller mens man prater i telefonen eller lytter til musikkk. Dette er standardfunksjonalitet på flere plattformer, men noe Symbian-mobiler ikke har innebygget.

I disse dager lanserer de dessuten en backup-løsning kalt Autosync, som sikkerhetskopierer kontaktlisten på mobiltelefonen. Senere planlegger de å tilby backup også av tekstmeldinger og bilder.

Autosync vil være gratis i en periode fremover, men vil på sikt koste rundt 1-2 euro i måneden, opplyser Ingebretsen.

Reklame på programmene har de foreløpig ikke satset på.

- Teknisk har vi muligheten, men organisatorisk er vi foreløpig ikke satt opp for det. Kjernekompetansen vår er ikke å jage etter annonsørene.

Outsourcer utvikling

Numo har bare 15 ansatte. Disse har utviklet egen arkitektur og står for kjernekompetansen. Den øvrige utviklingen kjøper de i utlandet.

- Vi bruker ulike kompetansemiljøer i land som Argentina, Frankrike, India og Hviterussland. Vi handler oppdrag globalt der vi opplever å få mest for pengene.

    Les også:

Til toppen