BEDRIFTSTEKNOLOGI

Glamour-PCer til barn

Verdens største leketøyprodusent har inngått en avtale med PC-produsenten Patriot Computers, og vil fra høsten selge datamaskiner for barn med Barbie og Hot Wheels som tema.

Therese Werenskiold
4. aug. 1999 - 12:18

De skinnende og glitrende PC-ene, som er sterkt preget av leketøysprodusenten Mattels mest populære leker; Barbie-dukker og Hot Wheels biler, lanseres fordi selskapet nå opplever en sterk økning i salget av programvare og CD-er, mens salget av de tradisjonelle Barbie-dukkene har sunket kraftig.

De sølvfargede Barbie-datamaskinene med rosa og lilla blomster-dekor, inkluderer skjermer og høyttalere. Det finnes selvsagt også ymse Barbie-tilbehør, slik som Barbie digitalkamera, blomstrete Barbie-mus med tilhørende musematte, og CD-holder.

Hot Wheels-datamaskinene er blå og gullfarget, og er dekorert med den (i hvert fall for amerikanske gutter) velkjente flammelogoen. Passende ekstrautstyr vil finnes også for denne mer maskuline varianten.

- Dette er en mulighet til å bruke våre kjente varemerker i et samarbeid med en maskinvareutvikler, og målet er å gjøre datamaskinene familievennlige og ikke så dyre, sier talskvinne for Mattel Media, Dana Henry, til Reuters. Mattel Media satser på underholdningsprogramvare, videospill og CD-er basert på både Mattels egne og andre varemerker.

Ifølge Reuters vil Mattel også lansere en nettbutikk til høsten. Analytikere Reuters har vært i kontakt med mener de interaktive produktene vil stå for en stor del av leketøysprodusentens omsetning og fremtidig vekst.

Produksjonen og salget av de nye datamaskinene vil sterte i september, og de kan kjøpes gjennom Patriot, som er et privat "direkte-til-forbruker-selskap". Salget foregår via Internett eller telefon, ifølge Bloomberg. Foreløpig er det ikke inngått noen endelig avtale med selskapet.

Prisen på en Barbie-PC blir omtrent 600 amerikanske dollar, eller 4.650 kroner.

- Barn blir i dag mye tidligere opptatt av teknologi, og det er veldig viktig å lage datamaskiner som er tilpasset dette nye markedet, sier medieansvarlig i Mattel, David Haddad, i en pressemelding.

Datamaskinene blir levert med spill og pedagogisk programvare fra Mattels undervisningsavdeling, som ifølge Bloomberg regner med å selge denne type spill og programvare for omlag én milliard dollar årlig.

Cynthia Neiman, en av sjefene for Mattels programvareavdeling, sier til Bloomberg at datamaskinene sannsynligvis også vil bli godt mottatt av foreldre som er på jakt etter datamaskin nummer to til familien.

- Datamaskinene er tilgjengelige og billige, og både foreldre og barn vil bli henrykt over de skinnende fargene og det faktum at programvaren allerede er installert, mener hun.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.