BEDRIFTSTEKNOLOGI

Glasset fullt for Kreditkassen

- Kreditkassen stenger foreløpig sin betalingsløsning på Internett for å kvalitetssikre den, sier informasjonsdirektør Kjell Flø i Kreditkassen. - BBS har rettet opp feilen, og vi stoler fullt og helt på løsningen, sier informasjonssjef Ann Håkonsen i Landsbanken.

Sigvald Sveinbjørnsson
10. okt. 1996 - 16:00

Etter feil med Bankens BetalingsSentrals (BBS) betalingstjeneste onsdag, har Kreditkassen, etter et ledermøte torsdag, besluttet å utsette lanseringen av sin planlagte betalingstjeneste på Internett 15. oktober.

- Vi har bestemt oss for midlertidig å utsette lanseringen av vår betalingstjeneste på Internett på grunn av problemet igår, sier Kjell Flø, informasjonsdirektør i Kreditkassen. Av samme grunn har vi også stengt vår pilottjeneste på Internett. Vi tar ingen sjanser og skal bruke noen dager på å kvalitetssikre tjenesten, asvlutter Flø.

BBS og Landsbanken gikk ut idag med pressemelding der de beklaget feilen som var oppstått, men presiserte at det ikke var noe fare for integriteten ved selve betalingstransasksjonene. Videre understreket meldingen at feilen raskt ble rettet opp, og at den ikke kan skje igjen.

- Vi har registrert tusenvis av forsøk på å bryte seg inn på tjenesten etter at vi rettet feilen, uten at noen har lykkes. En del medier bruker denne saken som et eksempel på at sikkerheten ved betaling på Internett ikke er god nok. Dette avviser vi på det sterkeste, sier Sturle Lyberg, informasjonsdirektør i BBS.

Landsbanken ser ut til å ha mer is i magen enn Kreditkassen og fortsetter med sin nyåpnete tjeneste.

- Landsbanken har full tro på at BBS har rettet feilen og at løsningen er trygg. Derfor fortsetter vi med vår tjeneste, sier informasjonssjef, Ann Håkonsen.

Richard Dirdal i Internett-selskapet Spekter Bergen as, kollega av Geir Rasmussen og Endre Fehn som oppdaget feilen i BBS-systemet , melder om at de publiserte saken i pressen for at saken ikke skulle bli dysset ned.

- Dog, offentliggjorde vi dette ved å holde selskapet vårt utenfor for at dette ikke skulle bli oppfattet som et publisitetsstunt, sier Dirdal. Vi oppdaget feilen allerede mandag og tok kontakt med VG, Dagens Næringsliv og NRK for å få blest om saken. Nå ser det ut som BBS har rettet opp feilen og løsningen virker trygg etter min vurdering, avslutter Dirdal.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.