Gerry McGovern er guru på strategisk bruk av innhold på web. Foto: Teodor Bjerrang, IXD

- Glem nettsidene som ingen besøker

Webguru Gerry McGovern sier «cut the crap» til norske webredaktører.

Iren Gerry McGovern ble i 2006 beskrevet av The Irish Times som en av de fem mest betydningsfulle personene for utviklingen av internettmediet. Han har jobbet med blant annet BBC, IKEA og Microsoft. Allerede tidlig på 90-tallet begynte Gerry, som da var freelancejournalist, å interessere seg for innhold på nett.

- Jeg skjønte fort at nettet ville bli den viktigste mediekanalen, og fikk et ønske om å være med på å utvikle mulighetene, forteller han til digi.no.

McGovern var leid inn som foredragsholder under webdagene på Lillestrøm i forrige uke, der han holdt foredraget «Create Killer Web Content».

McGovern har skrevet, snakket og gitt råd om dette feltet siden 1994 og blant annet gitt ut boken Killer Web Content.

Nå har NetLife Research inngått en samarbeidsavtale med Gerry McGovern og selskapet Customer Carewords.

Samarbeidet med McGovern og Customer Carewords gjør internasjonal erfaring og metodikk tilgjengelig i Norge. Med nesten 10 års erfaring fra den hjemmelige internettvirkeligheten, vil NetLife Research tilpasse tilbudet norske forhold.

- Fra i dag hjelper vi våre kunder å utarbeide innhold på brukernes premisser og få på plass en god innholdsstrategi. Basert på kunnskap og fakta om hva som fungerer på nett, sier seniorkonsulent Eirik Hafver Rønjum.

Selv om McGovern har oppdrag i opptil 40 land med rådgivning og foredragsvirksomhet, har han bare inngått tilsvarende partnerskap med fem andre land som får tilgang til McGoverns metoder.

- De vanligste feilene bedrifter gjør er nokså universelle og Norge er ingen unntak. Det jeg foreløpig har sett er at organisasjoner har for mye selvskryt. Jeg ber alltid kundene om å «cut the crap» og gi brukerne de opplevelser eller tjenester de er ute etter, sier innholdsguruen.

En organisasjonsstruktur som fungerer godt internt, fungerer ikke alltid like godt overfor kunder. Organisasjonsfokus i stedet for brukerfokus er fortsatt et stort problem.

De fleste sliter dessuten med å prioritere innholdet sitt. Det er ikke mangel på innhold, men heller dårlig og lite prioritert innhold som er problemet på de fleste nettsted.

Et eksempel er Microsoft.com som Gerry hadde jobbet for nettopp. De har 6 millioner nettsider og 2 millioner har aldri blitt besøkt!

Få sjekker hvilke sider som aldri besøkes Det samme gjelder flere norske nettsteder. Mange bruker statistikk for å finne ut hva som er det mest populære innholdet, men få sjekker hvilke sider som aldri besøkes. Disse dukker imidlertid opp i søkeresultat og kan forvirre brukerne og gjøre navigasjonen unøvendig komplisert.

Mange nettsted har mål for hvor mange nyheter som skal produseres. De som jobber med web måles på dette og ikke på om brukerne faktisk klarer å gjøre det de ønsker å gjøre. I tillegg vil alle avdelinger ha sitt innhold på førstesiden uten hensyn til om dette faktisk er interessant for brukerne.

McGovern brukte McDonalds som eksempel. En sjef hos McDonalds får ikke lov til å sitte på kontoret uten kundekontakt, men skal være aktivt med i driften. Han observerer når det er kø og om folk virker fornøyde. Sjefen vil også få med seg om folk forsvinner ut av køen, eller bare går ut av restauranten før pengene deres havner i kassen.

Webredaktører har svært sjelden kontakt med brukere og kunder. Gerrys poeng er enkel, men viktig: Kom dere ut og observer! Snakk med brukerne, les blogger om det du driver med, følg med på statistikk, gjerne direkte og kjør brukerundersøkelser jevnlig.

    Les også:

Til toppen