Glem nummeret, ring nøkkelordet

Med Per Lasse Hauglums tjeneste taster du bare «taxi» for å få tak i nærmeste drosje.

Seriegründer Per Lasse Hauglum i Scandinavian Mobile Technology (SMT) har en ny idé, som han denne gang tror vil kunne bli en nyhet i verdensklassen.

Som partner og investor i Movation, som har som formål å lage nye innovative mobile tjenester, har Hauglum utviklet en programvare som lar mobilbrukere forholde seg til nøkkelord i stedet for telefonnummer.

Kombinasjonen av geografisk posisjonering og ønsket tjeneste brukes til å skreddersy nettopp den tjenesten som etterspørres.

Ideen bak PhoneName er å erstatte telefonnummer med navn, ord eller uttrykk.

Løsningen skal fullt ut kommersialiseres fra nyttår, og Hauglum tror allerede på å omsette for et tosifret millionbeløp i 2008.

– Jeg har ikke sett at andre i verden har utviklet tilsvarende løsning, det nærmeste må være Match.com i forbindelse med dating, sier han til digi.no.

Tjenesten virker slik: Man sender en SMS med nøkkelordet til 2233. Den som eier nøkkelordet ringer straks tilbake.

digi.no har fått et testoppsett på PhoneName: Skulle du glemme telefonnummeret til redaksjonen, er det bare å sende en SMS til 2233 med nøkkelordet digi.

SMT har i dag fem personer engasjert. Partner Stig Sætre ser fram til at selskapet etter nyttår går bredt ut med salgskampanjer.

Hittil har Oslo Taxi, Superdekk og hotel.no kjøpt tjenesten med nøkkelord.

Det er volum SMT satser på. De som vil ha et nøkkelord, betaler 199 kroner i måneden, pluss 99 kroner for hver underavdeling kunden måtte ha. Oslo Taxi har for eksempel 150 lokasjoner som tar imot bestillinger og rundt 4 000 taxisjåfører.

- Med denne tjenesten er man garantert å komme til nærmeste taxi – Med denne tjenesten er man garantert å komme til nærmeste taxi ut fra hvor man er posisjonert i Oslo, forteller Sætre.

Sender man hotell til 2233, blir man automatisk oppringt og koblet til en bookingtjeneste for alle hoteller i Norge og resten av verden.

De som kjøper nøkkelord kan utvide og administrere sin bruk av tjenesten ved å logge seg inn på egne kundesider for ordningen. Blant mulighetene dette gir, er å knytte et nøkkelord til en bestemt markedskampanje, og få ut statistikk på hvordan kampanjen ble mottatt.

Fra nyttår vil SMT også tilby brukere en programvare som kan installeres på mobilen, og som gjør det mulig å benytte seg av nøkkelord direkte, i stedet for å sende nøkkelordet via SMS og så vente på en oppringing.

Løsningen er snart patentert i 36 land. Konseptet er utviklet siden patentsøknaden ble levert i 2001. Neste år vil Hauglum og Sætre lansere produktet globalt. Norden vil være en naturlig start.

Hauglum tror det er en stor fordel å samarbeide med Movation, med selskaper som har Telenor, Opera, Fast, Radionor, Comperio og Birdstep på eiersiden.

Til toppen