Microsoft-sjef Steve Ballmer forklarer selskapets sene ankomst i det moderne smartmobilmarkedet med at det brukte alle ressursene på Windows Vista. Her er Ballmer fotografert under et tidligere norgesbesøk. I hyllen bak ham skimtes esker med nettopp Windows Vista. (Bilde: Anders Brenna)

«Glemte» mobil, prioriterte Windows Vista

Steve Ballmer angrer på ressursfordelingen.

Windows Vista ble virkelig mislykket for Microsoft. Først måtte selskapet, midt i utviklingsprosessen, starte utviklingen på nytt, fordi utviklermetodikken som ble benyttet ikke holdt mål. Da operativsystemet ble offisielt tilgjengelig, nesten fem og et halvt år etter Windows XP, ble det ingen suksess. Mange valgte faktisk å nedgradere til Windows XP igjen, etter først å ha prøvd Vista. Problemene ved systemet ble angivelig løst ved hjelp den siste av to servicepakker, men for mange var dette altfor sent. Resultatet var at Windows Vista aldri gikk forbi Windows XP på brukerstatistikkene. Veksten til Windows Vista stoppet fullstendig straks det langt mer vellykkede Windows 7 så dagens lys.

Men Windows Vista-prosjektet var ikke bare ganske mislykket i seg selv. Ifølge Microsoft-sjef Steve Ballmer fikk prosjektet også andre konsekvenser som Microsoft fortsatt lider under den dag i dag.

– Dersom det er noe man kan si at jeg angrer på, er det at det var en periode tidlig på 2000-tallet hvor vi var så fokusert på hva vi måtte gjøre med Windows, at vi ikke var i stand til å omplassere talenter til den nye formfaktoren, kalt telefonen. Det er det jeg vil si er det jeg angrer mest på, fordi den tiden vi tapte skjedde omtrent da vi jobbet i vei med det som ble Vista, og jeg skulle nok ønske vi hadde plassert våre ressurser litt annerledes, la oss si, under det tidlige 2000-tallet. Det ville ha vært bedre for Windows og antagelig bedre for vår suksess innen andre formfaktorer, sa Ballmer i forbindelse med Microsofts analytikerkonferanse i forrige uke.

Egentlig var Microsoft ganske tidlig ute med smartmobiler – Windows Mobile kom i 2003. Men Windows Mobile var nok mer populært blant arbeidsgiverne enn blant brukerne selv. Da Apple kom med iPhone i 2007, ble mange, inkludert Microsoft, tatt på sengen. Mobilbrukerne forlangte helt nye muligheter, og Microsoft brukte lang tid på å omstille seg. I mellomtiden ble «bring your own device»-ordninger utbredt i mange bedrifter. Det var ikke Windows Mobile brukerne valgte.

Først i oktober 2010 kom Microsoft med et helt nytt og moderne system, Windows Phone 7. Men allerede på dette tidspunktet var smartmobilmarkedet begynt å bli modent. De eldre systemene som hadde dominert til da – som Windows Mobile, BlackBerry og Symbian – hadde virkelig begynt å tape markedsandelen, mens iOS og ikke minst Android vokste raskt. Det gjorde vanskelig for Windows Phone å få oppmerksomhet.

Bedre ble det ikke av at Microsoft i fjor gjorde Windows Phone 7.x til i praksis en død plattform ved ikke å tilby noen mulighet for de eksisterende kundene å oppgradere til Windows Phone 8.

Siden lanseringen i oktober 2010 har Windows Phone opparbeidet seg en markedsandel på 3,7 prosent, ifølge Gartner. Selv Ballmer innrømmer at dette er lavt, i en uttalelse som også omfatter bruken av Bing.

– Jeg vet at vi har liten markedsandel innen telefoner. Jeg er ikke forvirret. Men vi har en høy andel av søk på Windows Phone. Og det er en påminnelse, bare se på andelen Apple har med kart på sine egne telefoner, og jeg vet de hadde alt det berørte oppstyret. Men dersom jeg husker tallene rett, utgjør bruken av Apple Maps omkring 65 prosent av kartbruken på iPhone, sa Ballmer under analytikerkonferansen.

    Les også:

Til toppen