Glimrende butikk for Schibsted

Etter drøyt et års intens konkurranse og tråkking i hverandres tradisjonelle virkeområder, innebærer samarbeidet mellom Nordens største internett-aktører at Telenor trekker seg ut av innholdsmarkedet og Schibsted trekker seg ut av telekommunikasjon. Det er "back to basics" på bred front. Alt tyder på at det er Schibsted som har gjort den beste avtalen.

Schibsted Nett har vært et gedigent tapsprosjekt for Schibsted så langt. Tapet kompenseres av Telenor, og dette ligger i størrelsesorden 90-100 millioner kroner. I tillegg kompenseres Schibsted 25-30 millioner kroner årlig. Alt i alt er det dermed en meget god deal for Schibsted.

Om det er en like god deal for Telenor gjenstår å se. Telenor Online har, i motsetning til Schibsted Nett, tjent penger hele tiden. Dermed betaler faktisk Telenor nesten 100 millioner kroner for å overta en tapsbedrift. Samtidig har selskapet allokert et like stort beløp til videre utbygging av infrastrukturen neste år.

Selv om man kan argumentere for at Telenor betaler for å overta kundebasen til Schibsted, så har faktisk Telenor i motsetning til Schibsted Nett tjent penger på å bygge opp sin kundebase, og den er betydelig større enn Schibsted Nett sin.

Schibsted nøytraliserer i tillegg den kanskje største trusselen internett representerer mot selskapets kjerneområder, rettet mot rubrikkannonsemarkedene innenfor stilling ledig, eiendom og bil/båt. Telenor Online har det siste halve året gjort en rekke små "stikk" rettet mot Schibsted, blant annet i form av lansering av gratis rubrikkannonser på internett.

Det nye selskapet Scandinavia Online AS vil få rundt 120 ansatte. Dette er i prinsippet det meste av dagens Schibsted Nett pluss antakelig noen nøkkelpersoner fra Telenor Onlines Scandinavia Online-prosjekt.

- Det blir ingen overtallige etter denne prosessen, sier nåværende styreformann i Schibsted Nett, Birger Magnus.

- Scandinavia Online skal ikke være noen innholdsskaper, men en "innholdsnøytral aktør", sier Magnus, men vil ikke kommentere om dette innebærer at de profesjonelle redaksjonelle medarbeiderne i Schibsted Nett (SN Newsdesk) nå blir arbeidsløse.

- Vi vet ingenting, og fortsetter inntil videre som før, kommenterer Arne H. Krumsvik, som leder den redaksjonelle satsningen i Schibsted Nett.

Styret i Scandinavia Online AS vil bestå av tre fra Telenor og tre fra Schibsted. Styreformannsvervet går på rundgang, hvor Birger Magnus blir styreformann i de to første årene.

Schibsted og Telenor gjør en felles satsning i Sverige i kjølvannet av denne sammenslåingen. Telenor Online har allerede etablert et selskap i Sverige under navnet Scandinavia Online AB. Dette vil etterhvert eies 1/3 av Telenor, 1/3 av Telenordia og 1/3 av Schibsted.

Schibsted har samtidig gjort en satsning i Sverige under arbeidsnavnet "Sverige Nätet". Her har man tilbudt Telenor å gå inn med 9,9 prosent, slik at fordelingen kan bli 90,1% Schibsted og 9,9% Telenor. Sverige Nätet skal imidlertid ikke drive med aksess, og det er lite trolig at de heller vil drive med innhold - det er jo nettopp det Scandinavia Online skal gjøre.

- Sverige Nätet skal drive med det SN drev med opprinnelig, nemlig rådgivning og bistand til de mindre erfarne kundene. Scandinavia Online AB retter seg mer mot de etablerte kundene som allerede er etablert på internett.

Nye Scandinavia Online har internasjonale ambisjoner langt utover Nordens grenser. Selskapet ser seg selv som en viktig spiller også i europeisk sammenheng, noe som er mulig fordi resten av Europa både konseptuelt og reellt synes å ligge langt, langt etter i satsningen på internett.

Hovedfienden til den nye alliansen vil være America Online, et selskap som nå allerede er etablert i Sverige.

- Ut av spagaten
Bent Brugård, administrende direktør i Telenor Online, uttrykker stor lettelse etter denne utviklingen, og fremholder at de ansatte i Telenor Online og Telenor Media applauderte da beslutningen ble offentliggjort i morges.

- Dette betyr at vi endelig kan fokusere skikkelig på de viktige områdene - Scandinavia Online som gateway og markedsplass, dernest aksessbiten. Vi kan endelig slippe å stå i spagat. Dette markedet har vært som en leketøysbutikk, man har kjøpt seg noen modem og startet som internett aksessleverandør. Nå har Telenor Online rundt 50.000 internett-abonnenter, mens SN har 40.000. Markedet krever mer, og nå kan vi konsentrere oss rundt potensialet for utbygging av internett, og fokusere innovasjonsevnen mot dette området.

Til toppen