Global Gates-kampanje uten norsk deltagelse

En global Microsoft-kampanje lanseres i dag for å promotere portalen MSN.com. I Norge venter man til Explorer 5.0 lanseres om et par måneder - til tross for at den norske versjonen har vært i drift siden oktober i fjor.

I dag starter en global markedsføringskampanje for å innprente MSN.com som startside for mange nettbrukere, tre måneder etter den opprinnelige lanseringen.

Microsoft hiver inn 18,5 millioner dollar (rundt 142 millioner kroner) i kampanjen som varer helt fram til juni, ifølge News.com.

Selskapet prøver å nå en forbruker-målgruppe på 30 år pluss som tilbringer 13,1 timer online i uken, bruker nettet presumptivt på jobben og er villige til å handle via nett. Avis, radio, utendørs reklame og online er mediekanalene som skal benyttes for å nå forbrukere både i USA og store europeiske land som England og Tyskland.

Bill Gates & Co har siden i fjor sommer jobbet for å samle de ulike merkenavnene sine på web (eks. Hotmail, Expedia og MSNBC) under en paraply. Tjenesten fikk navnet MSN i august i fjor etter at både MSN Internet Start og Start tidligere var prøvd ut som merkenavn på portalen.

Microsoft har i flere år prøvd å innprente Microsoft Network (MSN) som et husholdningsnavn blant online-brukere. Først som en lukket aksesstjeneste i konkurranse med AOL på standarden x25 i 1995 - etter hvert som en del av internett-tilbudet med kombinasjon av aksess og innhold.

Det er kun på enkelte deler av innholdstilbudet (som gratistjenesten HotMail med 35 millioner brukere) der verdens største programvareleverandør har kunnet påberope seg en viss suksess.

digi.no skrev i oktober i fjor om lanseringen av MSN i 24 land, men uten at det ble den store markedsføringsblitzen ut av det.

Denne norske versjonen har ligget ute i betaversjon siden oktober og skal ikke frontes før i mars.

Til tross for den store kampanjen som sparkes i gang globalt i dag, er ikke alt klart, ihvertfall ikke på URL-siden. Prøver man å gå inn på webadressen msn.com blir man rerutet til adressen home.microsoft.no. Og prøver man å nå de lokale versjonene, som for eksempel MSN Norge på adressen msn.no, blir brukeren rerutet til no.msn.com.

Ole Tom Seierstad i Microsoft Norge sier at de er i ferd med å samle tjenester under flere domeneadresser for å fange opp ulike brukere som taster inn ulike URLer. Om et par måneder, etter å ha fått alle brikker på plass inkludert avtaler med innholdsleverandører og domeneregistreringer av nettadresser, vil også den norske avdelingen av Microsoft sette i gang markedsføringen.

Og da vil Microsoft Norge endelig fronte MSN.no-adressen.

- Det vil skje i forbindelse med den offisielle lanseringen av Explorer 5.0. Vi håper å få synergieffekter ved å lansere dette samtidig, sier Seierstad som sitter med ansvaret for internettvirksomheten i Norge.

Den nye versjonen av nettleseren Explorer 5.0 blir altså endelig fylt med meningsfylt innhold, inkludert egne Microsoft-produkter og bidrag fra eksterne innholdsleverandører. Nettavisen, Dagbladet; på nettet og PC World er foreløpig blant dem som har sagt seg villige til å levere redaksjonelt innhold på den norske tjenesten.

Til toppen