Globalstar åpner i Geneve

Satellitt-telefonoperatøren Globalstar lanserer sin telefonitjeneste på telekommessen Telecom'99 den 10. oktober i Geneve.

Globalstar består i dag i realiteten av 34 satellitter i ulike jordbaner i tillegg til jordstasjoner. Satellittene selskapet har i bane i dag - 32 i tallet - gjør konstellasjonen global, selv om ytterligere 16 satellitter er planlagt sendt opp i løpet av året for å komplettere systemet og øke kapasiteten. Selskapet satser blant annet på mindre satellittelefoner for å nå kundene på en bedre måte enn konkurrentene - deriblant Iridium, som for øyeblikket ligger i konkursforhandlinger med kreditorene.

Globalstar-telefonene kommer med større standard båndbredde enn Iridium: 7,2 kbps mot Iridiums 2,4 kbps.

Blant telefonene er Ericssons modell R290 som skal være i markedet med begrenset volum fjerde kvartal, og i større volum fra januar. Ericsson-modellene støtter GSM 900 som ren GSM-telefon eller i kombinasjon med satellittnettet der mobilnettene ikke gir dekning.

Globalstar vil ikke råde grunnen alene på Telecom'99, og det er ventet at alle konkurrentene som Iridium og ICO foruten Inmarsat (blant annet representert med Nera) vil bli å finne med egne stands på messen. Selskapet skal blant annet legge fram flere terminaltyper, foruten Ericssons og Telitals GSM-modeller, egne amerikanske mobilmodeller fra Qualcomm og betalingstelefoner fra Schlumberger.

Globalstar er i full gang med å teste infrastrukturen og er i gang med å planlegge prisingen av systemet. Ikke bekreftede rapporter vil ha det til at prisene vil ligge på halvparten av det Iridium lanserte etter sine siste priskutt i sommer, det vil si ned mot halvannen dollar for samtaler fra USA, mens innenlandsamtaler i USA vil komme på fra under én dollar.

Iridium-telefonene koster i dag fra 1000 dollar og oppover. Ericsson har så langt ikke offentliggjort noe prisnivå på sine terminaler, men informasjonssjef i Ericsson Norge, Anne Rød, sier at selskapet vanligvis tar utgangspunkt i kostnader, forventninger og posisjonering når selskapet prissetter sine nye produkter.

Til toppen