Globalstar sikter mot stjernene

I Globalstar gleder en seg over en nesten doblet aksjekurs på få uker og en lang rekke vellykkede satellittoppskytninger. Satellittelefonsystemet satser på lansering av tjenesten allerede i september.

Med priser på mellom 1 og 1,5 dollar regner eierne bak satellittelefonsystemet Globalstar at selskapet skal være konkurransedyktig i markedet for satellittelefoni, i hovedsak mot Iridium som har operert i markedet siden november i fjor.

Konkurransedyktig tror også aksjonærene at selskapet vil bli, ettersom Globalstar siden slutten av juni har opplevd en nær dobling av aksjekursen fra rundt 17 dollar i juni til et stabilt leie over 30 dollar den siste uken. Så bra har det ikke vært siden finansmarkedene tørket inn i fjor sommer.

Globalstar har en stor utfordring og skal gjøre intet mindre enn det Iridium ikke har klart så langt; å gjøre penger av økt etterspørsel etter satellittelefoni basert på håndholdte terminaler.

Et viktig bidrag på veien til dette er vellykkede satellittoppskytninger, og det meste har gått bra siden selskapet mistet tolv satellitter etter en mislykket oppskytning i fjor høst. De siste fire satellittene ble skutt opp i helgen, noe som betyr at selskapet har 32 satellitter i bane. Det betyr også at Globalstar har det minimum av satellitter som må til for å tilby global dekning.

Nå satser Globalstar på september som lanseringstidspunkt for tjenesten, som blant annet baserer seg på terminaler fra Ericsson foruten italienske Telital og Qualcomm. Disse vil ikke finnes i volum før neste år, men skal etter planen finnes i et begrenset antall i Q4.

Dataquest mener over ti millioner mennesker vil bruke satellittelefoni jevnlig i 2003. Dette kan være vanskelig å forestille seg med vel 15.000 Iridium-brukere i dag i tillegg til vel 42.000 brukere av Inmarsats Mini-M.

Investorene bak Globalstar, med Loral Space & Communications i spissen, har investert 3,9 milliarder dollar i satellittsystemet som ,når det står klart, skal bestå av 48 satellitter som skal gi tilnærmet global dekning.

Globalstar håper at avtaler med mobilselskap skal gjøre det lettere å selge Globalstar enn det Iridium har opplevd. Globalstar samarbeider allerede med Vodafone-AirTouch. I tillegg står China Telecom, France Telecom, Alcatel og italienske Elsacom på listen over samarbeidspartnere og eiere.

Med mobilselskap som samarbeidspartnere har Globalstar omhyggelig valgt å unngå å kalle tjenesten for et alternativ til mobiltelefoni.

Telenor ser heller ikke denne tjenesten, i likhet med Iridium, som en konkurrent til sine satellittelefonitjenester som distribueres via Inmarsat.

Informasjonssjef i Telenor Satellite Services AS, Peggy Schoen sier til digi.no at en stor del av Mini-M-brukerne benytter systemet til datakommunikasjon, mens systemer som Iridium og Globalstar er beregnet på taletelefoni. Det gjør at Telenor som Mini-M leverandør ikke venter å merke noe til konkurransen med det første, spesielt siden Inmarsat nå lanserer en terminal som gir 64 kbits hastighet, og dermed blir et enda bedre alternativ for datatransport via satellitt.

Hun sier også at Inmarsat-tjenestene lever godt av den ekstra markedsføringen som konkurrentene nå bombarderer markedet med, siden Inmarsat har erfaring fra markedet over flere år og kan si at tjenestene er velprøvde og velfungerende.

Til toppen