E-post i nettskyen vil bli vanlig i 2020, mener Gartner som forvnenter at Google og Microsoft blir de to store aktørene i dette markedet.

Gmail kan true Microsoft

Eneste voksne e-postutfordreren i nettskyen for bedrifter, mener Gartner.

Det har vært en lang vei frem dit, men nå bør Googles e-posttjenesten Gmail bli sett på som en standard nettskybasert e-post plattform. Det slår analysebyrået Gartner fast i en ny analyse.

I pressemeldingen som Gartner har sendt ut i forbindelse med analysen, skriver de at Gmail nå bygger moment i markedet for selskaper med mer enn 5.000 klienter og representerer nå et levedyktig alternativ til Microsoft Exchange Online og andre nettskybaserte e-posttjenester.

–Mens Gmails markedsandel innen bedriftsmarkedet nå er på rundt 1 prosent, så har de halvparten av det nettsky-baserte markedet. Nettskybaserte e-postløsninger er i sin spede begynnelse med omtrent tre til fire prosent av markedet, men vi forventer at dette vil være et vekst-segment. Innen 2016 forventer vi at nettskybasert e-post vil utgjøre 20 prosent av markedet og 55 prosent av markedet innen utgangen av 2020, uttaler Matthew Cain, research vice president i Gartner.

Det er bare Microsoft og Google som har klart å lykkes i bedriftsmarkedet for e-post de siste årene, etter at både Novells GroupWise og IBMs Lotus Notes/Domino har mistet momentum i markedet. Cisco har også lagt ned sin satsning innen dette feltet.

Gartner mener at det vil ta noe tid før større bedrifter vil ta i bruk Gmail eller nettskybaserte e-posttjenester. Analysebyrået mener at større selskaper vil fokusere på interne e-postløsninger de neste par årene, mens noen kanskje vil gå for en hybridløsning der noen innbokser lever i skyen, mens andre driftes fra selskapets interne systemer. Dette vil imidlertid tjene til Microsofts fordel, mener Gartner, gitt selskapets dominerende posisjon.

Google har heller ikke vært spesielt interessert i å tilpasse seg de mest kresne brukernes behov hva gjelder e-postløsninger. Banker og finansinstitusjoner har store sikkerhetsforanstaltninger som krever en del tilpasninger som ikke vil gjelde for store brukergrupper. Google har heller fokusert på å gjøre tilpasninger som gjelder store brukergrupper og på den måten sikre at de lager en relevant tjeneste for flest mulig.

–Den intense konkurransen mellom Microsoft og Google vil gjøre begge sterkere, og gjøre dem i stand til å overføre nettsky-ekspertisen til andre områder. Rivaliseringen dem imellom vil gjøre det vanskelig for andre aktører å konkurrere direkte i det nettskybaserte e-postmarkedet, mener Cain og Gartner.

Til toppen