Gode erfaringer med PC-er i barnehager

Etter halvannet års forsøk erfarer 24 barnehager at PC-er er gøy, frustrerende og inspirerende.

IBM Norge lanserte KidSmart og donerte 50 PC-er til norske barnehager for halvannet år siden. Dette skapte både begeistring og bekymring blant foreldre til barn i barnehagene som skulle være med i prosjektet. Mange så det som en drahjelp til å bygge opp generelle datakunnskaper hos barna, mens andre fryktet passivitet og spillelidenskap.

- I dag legger de 24 barnehagene fram sine erfaringer som i det store er ubetinget positive, forteller høgskolelektor ved førskolelærerutdanningen ved Høyskolen i Oslo, Nina Bølgan til digi.no.

Hun oppsummerer erfaringene med tre ord: Gøy, frustrerende og inspirerende. For selvfølgelig har det vært også frustrerende når teknologien ikke har virket eller kunnskapen har vært mangelfull.

Prosjektet i Norge er en del av IBMs verdensomfattende KidSmart Early Learning Program, som er et tiltak for barn som ikke har PC hjemme. Ved å donere PC-er til barnehager ønsker IBM å bygge bro over kunnskapsgapet mellom de som har og ikke har PC. IBM har donert cirka 16.000 PC-er til skoler og barnehager over hele verden i perioden september 2002 til desember 2003.

De 50 PC-ene som ble donert i Norge, skulle gå til barnehager med overvekt av barn fra minoritetsspråklige familier og der inntekten var lavere enn gjennomsnittet. Hovedvekten av PC-er er gitt til barnehager i Indre Oslo og Oslo Øst i tillegg til Dovre kommune og Lillehammer.

- Vi har hatt svært gode erfaringer spesielt med fremmedspråklige barn og foreldre, sier Nina Bølgan.

PC-en er innebygd i et spesialtilpasset og fargerikt møbel for barn i alderen 3 til 6 år, med pedagogisk programvare. To barn kan sitte ved PC-en samtidig og lære sammen og av hverandre.

Barn som har laget PowerPoint presentasjoner med bilder, lyd og animasjoner av barnehagens visjon og innhold, har formidlet dette videre til foreldre som ellers ville hatt vanskeligheter med å forstå språket. Gjennom bildematerialet har både barn og foreldre letter kunne sette ord på bilder, snakke om nåtiden og fortiden og legge videre planer og oversikt over barnehagedagen sammen med barna.

Andre barnehager har investert i digitale kameraer og fargeskriver, der barna har tatt bilder av hverandre for senere å koble det opp mot PC-en og laste ned bildene.

- En viktig suksessfaktor har vært å lære opp de voksne i barnehagen, slik at de igjen kan formidle kunnskapen til resten av bemanningen og selvfølgelig barna, sier Bølgan.

IBM vil donere ytterligere 30 PC-er til barnehager i 2004.

- Vi har sett at både barn, barnehageansatte og foreldre, har hatt stor glede og nytte av å delta i programmet. Vi ønsker derfor å fortsette dette arbeidet, som blir en del av IBMs "on demand community". IBM-ansatte vil på frivillig basis påta seg oppgaver som "faddere" for de barnehager som får tildelt KidSmart-PC-er framover, sier kommunikasjonsdirektør Per Vassbotn til digi.no.

Til toppen