Gode tider frister til råjobbing

Når kundene står i kø, vil de ansatte gjerne jobbe mer. Det får de ikke lov til i Accenture og Steria.

Det er full fart i IT-bransjen og kundene står i kø for å få hjelp på mange områder. digi.no har i det siste snakket med en rekke selskaper som bekrefter at den såkalte faktureringsgraden har økt kraftig i år.

Faktureringsgrad er et nøkkeltall fra IT-bransjen, for det sier hvor mange av uken arbeidstimer en konsulent kan sende en regning på. Under hurra-årene rundt tusenårsskifte var den godt over 100 prosent for mange.

For sterke krefter presser på – både bedriftene selv og de ansatte ønsker å tjene mest mulig. Men to ledende aktører i bransjen, Accenture Norge og Steria Norge, sier de bremser ansatte som ivrer etter å tjene mer penger.

– 90 prosent er en slags øvre grense for faktureringsgrad, mener markedsdirektør i Steria, Anders Lindgren. Man må passe på, man skal ikke kjøre folk for hardt. Vi husker hvordan det gikk under dotcom-årene. De ansatte må få tid til videreutvikling, sertifisering, innsalg og fellesaktiviteter som bygger lagånd.

Lindgren mener det er derfor det er så viktig med proaktiv rekruttering.

– Du må rekruttere for å ha nok folk slik at hver ansatt får tid til nødvendige ikke-fakturerbare aktiviteter, mener han.

Han forteller at Steria følger opp de ansatte og ikke tillater for høye faktureringsgrader over tid.

Det samme forteller Eirik Andersen, informasjonssjef i Accenture. Han forteller at Accenture følger med både at den enkelte ansatte.

– Vi har en tommelfingerregel på 80/20. 80 prosent av arbeidstiden bør være fakturerbare time hos kunder og 20 prosent bør brukes til egenutvikling og interne aktiviteter.

Ingen av de to vil si det rett ut, men «bodyshopping», rent salg av konsulenter som så blir sittende ute hos kunder uten kontakt med selskapet man er ansatt i, er et kjent fenomen i konsulentbransjen.

– Vi følger opp både at enkeltansatte ikke fakturerer for mye og at mellomledere totalt sett ikke kjører sine ansatte for hardt. Våre ansatte måles og lønnes blant annet på faktorer som gjennomføring av kurs, noe som er med på å holde denne kontrollen.

Til toppen