KOMMENTARER

Gode tider gir dårlig service

Mangel på IT-hoder gjør at du bør kjøpe inn annerledes - både på jobb og privat.

23. nov. 2007 - 07:14

Det er gulltider i IT-bransjen og norsk økonomi selv om mørke skyer truer i horisonten. Boliglån-problemene i USA truer med å sette et punktum for høykonjunkturen vi nå opplever.

Men foreløpig går det i femtegir og det norske arbeidsmarkedet er tomt for folk. Det betyr at ansatte kan i større grad jakte på mer interessante og bedre betalte jobber. Og dette har implikasjoner som teknologikjøpere bør ta innover seg, enten de jobber med IT eller er privatkunder, for nå bør du planlegge rundt at service/support er blir stadig dyrere eller vanskeligere å få til i det hele tatt.

Norsk arbeidskraft har vært dyr lenge, men nå er det i tillegg mangel. Det kan ha vært tilfeldigheter, men nylig fikk jeg plutselig svart TV-skjerm hjemme og hos kabelselskapet opplyste de at de nå hadde åtte dagers ventetid på tekniker. Og da blir det dyrt å ha valgt en billig bredbåndslinje eller programpakke eller PC.

Svaret blir dessverre fort å forsøke selv, noe som gjør at de skjulte IT-kostnadene fyker i været etter hvert som vi forsøker å løse våre egne problemer.

Svaret er selvfølgelig heller ikke å alltid kjøpe det dyreste eller fra den største aktøren. Når det blir lengre mellom konsulentene og støtteapparatet er svaret å tenke som de store IT-kundene gjør: Be om serviceavtaler med garantier og hvis det ikke er tilgjengelig, så planlegg deretter eller vent.

1: Velg tjenester, produkter og leverandører som garanterer oppetider og som har klare regler for hva som skjer når disse servicegarantiene ikke følges opp.

Tenk deg et bredbåndsselskap som sa: «Vi er dyrest, men vi lover 99,99 prosent oppetid og tekniker i løpet av dagen. Vi tar dessuten totalansvar – alle applikasjoner, inkludert for eksempel VPN, fungerer med våre rutere. Og vi betaler folkene våre nok til at vi får beholde en erfaren og flink supportstab.»

Hva om vi begynte å spørre etter gjennomsnittelig erfaring hos supportfolkene hos leverandørene våre?

2: Bli mer konservativ på hva du bytter ut. Hvis den gamle løsningen og leverandøren fungerer, vær litt mindre ivrig på å bytte. Dette er noe som for eksempel burde rammer utrulling av Windows Vista.

3: Se på totalkostnadene dine. Maskinvareprisene har rast. En reinstallering av Windows og dermed alle applikasjonene tar veldig mye tid og er blitt mye dyrere. Mangel på folk øker derfor bruk- og kastmentaliteten.

Virker ikke skriveren, så kan det dessverre lønne seg å kjøpe ny fremfor å være uten i en uke eller to mens du venter på service som nå er satt "effektivisert" i utlandet et sted. Merker du at leverandørene dine alltid svarer "om to uker" så kjøp inn ekstra utstyr som står klart.

4: Kjøp så ferdige programpakker som mulig og tenk på konsulentsituasjonen. Jo mer ferdigvare og jo færre tilpasninger du klarer deg med, jo lavere blir konsulentregningen og jo fortere får du løsningen på luften. Skal du skreddersy en SAP-løsning, så bør du først sikre deg langsiktig hjelp og avklare priser.

5: Turnover øker i gode tider: Tenk gjennom dine gamle og sære systemer. Har du et system som bare en person hos i organisasjonen eller leverandøren kjenner, er det på tide å sikre seg support gjennom opplæring eller bytte det ut. Høyere turnover øker også kravene til dokumentasjon og søkesystemer for å ta vare på og gjenbruke kunnskaper.

Det store spørsmålet er hva som skjer hvis økonomien nå bremser opp. Da kan IT-bransjen bli straffet hardt for at så mange kunder har vent seg til å leve med mindre hjelp og støtte.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.