Google anklager Microsoft for søkejuks

Mener Bing henter søkeresultater fra Google Search.

Google mener at Microsoft jukser med selskapets søketjeneste, Bing.

I en omfattende artikkel i Search Engine Land fortelles det at Google på et tidspunkt i fjor la merke til at enkelte av søkeresultatene i Bing skal ha begynt å bli temmelig identiske med Googles egne. Dette gjaldt ikke minst resultatene av søk etter uvanlige ord, ikke minst ord som er feilstavet. Et utløsende ord skal ha vært «torsorophy», som er en uvanlig feilstaving av «tarsorrhaphy», et kirurgisk inngrep.

Dersom man i Google søker etter «torsorophy», vil søkemotoren anta at det dreier seg om et feilstavet ord og foreslå søkeresultatene for «tarsorrhaphy».

Ifølge Googles Amit Singhal, hadde Bing i fjor sommer ingen søkeresultater for «torsorophy». Senere på sommeren begynte det Bing å returnere det samme toppresultatet som Google, men uten å tilby noen stavekorreksjon. Dette anså Google som merkelig.

Sammenligning av resultatene i Google Search og Bing ved søk etter "torsoraphy". På grunn av omtalen av denne saken ser søkeresultatene helt annerledes ut nå.
Sammenligning av resultatene i Google Search og Bing ved søk etter "torsoraphy". På grunn av omtalen av denne saken ser søkeresultatene helt annerledes ut nå. Bilde: Google

– Dette eksemplet åpnet øynene våre, og i løpet av de neste månedene la vi merke til at URL-er fra Googles søkeresultater senere dukket opp i Bing stadig oftere for alle typer spørringer: populære spørringer, sjeldne eller uvanlige spørringer og feilstavede spørringer. Selv søkeresultater som vi anså som feil i våre algoritmer begynte å dukke opp i Bing, skriver Singhal.

Derfor opprettet Google i fjor høst en «honningfelle» for å se om dette ville kunne gi mer håndfaste bevis.

Google opprettet omtrent hundre syntetiske spørringer, det vil si søkeord som man aldri ville kunne forvente at en bruker ville skrive inn. Et eksempel var «hiybbprqag».

I toppen av søkeresultatene til disse spørringene la Google inn en unik webside som ikke hadde noe med spørringen å gjøre.

Deretter ble 20 av Googles teknikere utstyrt med en nyinstallerte Windows-pcer med Internet Explorer 8 og Bing Toolbar. «Suggested Sites»-funksjonen i IE8 ble aktivert, ellers skal standardinnstillingene ha blitt benyttet.

De 20 teknikerne skal deretter ha skrevet inn de nevnte, syntetiske spørringene i søkefeltet på Google-forsiden, for deretter å klikke på resultatene.

Ifølge Singhal skal selskapet noen uker senere ha observert at disse kunstige søkeresultatene begynte å dukke opp i Bing. I blogginnlegget skriver Singhal at Bing-resultatene i økende grad ser ut som en ikke-komplett, forslitt versjon av Google-resultatene – en billig imitasjon. En rekke eksempler på hvilke søkeresultater Bing har visst i forbindelse med denne testingen, viser i blogginnlegget.

– Jeg har brukt karrieren min til å jakte på en god søkemotor. Jeg har ikke noe problem med at en konkurrent utvikler en innovativ algoritme. Men kopiering er ikke det jeg tenker på med innovasjon, sier Singhal til Search Engine Land.

Microsoft har ikke benektet anklagene i sin helhet, men talspersoner for selskapet mener likevel at Google her opptrer villedende.

– Valgfrie programmer som verktøylinken hjelper oss med klikkstrøm-data, én av mange inndatasignaler vi og andre søkemotorer bruker som hjelp til å rangere nettsteder. Dette «Google-eksperimentet» ser ut til å være et hack for å forvirre og manipulere noen av disse signalene, skriver Stefan Weitz, direktør for Microsofts Bing-søkemotor til Search Engine Land.

I et lengre blogginnlegg om det samme temaet skriver Harry Shum, Microsoft visepresident med ansvar for Bing, at selskapets rangeringsalgoritme benytter data fra mer enn tusen ulike signaler og funksjoner.

– En liten del av dette er klikkstrøm-data som vi får fra noen av våre kunder, som velger å dele anonyme data mens de navigerer på weben, for hjelpe oss med å bedre opplevelsen for alle brukere, skriver Shum.

Han anser Googles granskning som et spionroman-aktig stunt.

– Det var en kreativ taktikk fra en konkurrent, og vi tar det som et indirekte komplement, skriver Shum, som deretter forsvarer selskapet egen virksomhet.

– Historien til weben og forbedringene av et stor spenn av konsument- og forretnings-opplevelser er faktisk historien om kollektiv intelligens, fra deling av HTML-dokumenter til hypertekstlenker til klikkdata også videre. Mange selskaper på tvers av Internett bruker denne kollektive intelligensen hver dag til å gjøre sine produkter bedre, skriver Shum og oppfordre alle andre til å gjøre det samme.

Til toppen