Google åpner abonnementsløsning

Kommer bare én dag etter Apple, men med flere store ulikheter.

Apple lanserte tirsdag muligheten for at avishus og forlag ikke bare kan selge enkelteksemplarer, men også abonnementer gjennom applikasjoner i selskapets App Store. Allerede i går svarte Google med å lansere en konkurrerende tjeneste, Google One Pass.

Med Google One Pass vil brukerne kjøpe tilgang til aviser og magasiner fra ulike utgivere basert på en rekke mulige prismodeller, ved å oppgi en fast e-postadresse og et tilhørende passord.

Innholdet vil ikke være knyttet til noen bestemt brukerenhet, men vil kunne leses enten i en nettleser eller gjennom spesielle mobilapplikasjoner – i utgangspunktet også på iOS-enheter.

Ifølge Google kan utgiverne i stor grad bestemme hvordan og når de vil ha betalt for innholdet. Dette kan skje gjennom abonnementer, tidsbegrenset tilgang, «freemium»-innhold eller til og med salg av enkeltartikler. Det skal også være mulig å tilby innhold gratis eller med rabatt til eksisterende print-abonnenter. Salget vil skje direkte fra utgiverens nettsted eller mobilapplikasjon, med Google Checkout som betalingsløsning.

Innholdet vil ligge på utgivernes servere. En liste over det innholdet utgiverne vil ha betalt for, vil lastes opp i en grensesnitt Google tilbyr. Ifølge selskapet vil utgiverne bare måtte inkludere en liten mengde kode på sine respektive nettsteder for at løsningen skal fungere.

Også Google vil ha en del av kaken, men med annen tilnærming enn Apple. Mens sistnevnte krever 30 prosent av inntekten på det som selges gjennom applikasjoner i App Store, skal Google ifølge News.com bare kreve 10 prosent av omsetningen som skjer gjennom One Pass. Utgiverne skal dessuten beholde kontrollen over kundedataene de samler inn.

Allerede skal Google ha fått med seg de tyske forlagene Axel Springer AG, Focus Online (Tomorrow Focus) and Stern.de, samt Media General, NouvelObs, Bonnier’s Popular Science, Prisa og Rust Communications.

I første omgang er Google One Pass bare tilgjengelig for utgivere i Canada, Frankrike, Italia, Spania, Storbritannia, Tyskland og USA. Tjenesten skal gjøres tilgjengelig i flere land i løpet av de kommende månedene.

    Les også:

Til toppen