Google avslører klikksvindel-tall

Klikksvindel truer Googles annonseinntekter. Nå får annonsørene se omfanget.

Søkegiganten Google har vokst seg store på rekordtid takket være Google Adwords, et annonsesystem som viser relaterte annonser når brukere søker på selskapets motor. Annonsørene betaler per klikk.

Systemet har vært en effektiv reklamekanal, men den trues av omfattende klikksvindel, der brukere som ikke har interessen av annonsen klikker på den slik at annonsøren må betale. Det kan være konkurrenter som ønsker å tappe konkurrentens reklamebudsjett eller det kan være innehavere av nettsteder som legger ut Googles annonser og som på den måten genererer inntekt til seg selv.

Omfanget av denne typen klikksvindel dskuteres, men det er ingen tvil om at det kan true Googles inntekter. Hvis annonsørene tror (korrekt eller ikke) at det foregår mye klikksvindel vil de flytte sine annonsekroner over på andre reklamekanaler.

Til nå har Google begrenset mengden informasjon om omfanget. De har fortalt at de jobber aktivt med teknologi for å avsløre slik svindel, men annonsører har klaget over at de ikke har hatt tilgang til se omfanget. Det blir det en endring på nå.

På tirsdag oppdaterte Google sitt Adwords system og la inn statistikk som gjør at annonsørene kan få se antall ugyldige klikk som Google har oppdaget. Disse slipper annonsøren å betale for.

- Annonsørene har bedt oss om mer innsyn. Frem til nå har ikke annonsørene hatt så mye data å sammenligne med sine egne kontoer for å være i stand til å se hva Google gjør for dem, sier Shuman Ghosemajumder, produktsjef i Google til CNet News.

Problemene med klikksvindel er så store at det har vokst seg opp en egen bransje rundt dette med tredjepartsleverandører som leverer produkter og tjenester for å avsløre slik svindel. Uten relevant klikkdata fra Google har ikke disse vært i stand til å kryssjekke tallene.

Ifølge diverse industri rapporter ligger klikksvindel andelen på mellom 14 og 20 prosent av det totale antallet betalte klikk. Noen mener at tallet er langt høyere, mens Google hevder at de har god kontroll.

- Vårt mål er å tilby innsyn slik at annonsører som tidligere har vært bekymret over disse overdrevne tallene vil bli i stand til å se hva Google gjør for å beskytte dem, sier Ghosemajumder. Han hevder at Google klarer å filtrere bort flesteparten av svindelklikkene.

Til toppen