Google avviser påstått klikksvindel

Google mener påstandene om omfattende klikksvindel med annonser er sterkt overgrevet.

Tirsdag denne uken la søkegiganten Google frem en intern rapport om omfanget av klikksvindel på selskapets annonsesystem Google Adwords.

Google får brorparten av sine inntekter fra annonser som legges ut ved siden av søkeresultater og på diverse tredjeparts nettsteder. Selskapet benytter sin teknologi for å vise frem relevante annonse i forhold til hva brukeren antas å lete etter og tar betalt når noen klikker på annonsen.

Dette har vist seg å være en effektiv annonseringsmetode og den har gjort Google til en storaktør innen media. Dessverre for Google og for selskapets annonsører har suksessen også brakt med seg en mengde uærlige aktører.

Konkurrenter kan for eksempel klikke på en annonse for å bruke opp annonsebudsjettet. Enda mer alvorlig er det når en innehaver av et nettsted systematisk klikker på annonser servert av Google på vedkommendes eget nettsted for å tjene penger på det.

I Googles rapport som har fått tittelen How Fictitious Clicks Occur in Third-Party Click Fraud Audit Reports hevder Google at tredjeparts rapporter fra aktører som selger tjenester for å bekjempe klikksvindel, blåser opp tallene. Disse rapportene har hevdet at svindelandelen er opptil 35 prosent av alle klikk.

I rapporten skriver Google at disse selskapene teller klikk som ikke har blitt gjennomført på Googles annonser. Som eksempel trekkes det fram at et enkelt Adwords klikk kan fremstå som hele fem klikk i noen rapporter.

Google mener at telleproblemet kan oppstå når en nettsurfer trykker tilbake-knappen i nettleseren og så klikker på «Oppdater». Søkegiganten hevder også at noen rapporter blander sammen annonsørens trafikk på tvers av Google og Yahoo. Selskapet kritiserer også at tredjeparts rapporter ofte bruker for små datamengder i sine analyser.

Selv om Google tjener penger på klikksvindel de ikke oppdager, er det kritisk for selskapet å vinne kampen mot klikksvindel. Men det holder ikke å vinne selve kampen hvis annonsørene uansett sitter igjen med et inntrykk av at de ikke får det de betaler for. Tredjepartsaktørene på sin side er avhengige av at problemet er stort nok for å få betalt for sine tjenester.

Her kan du laste ned rapporten.

Til toppen