Google begynner å betale for nyheter

Kjøper innhold til Google News, for å konkurrere med artiklene de linker til.

Google har blitt en av verdens mest kjente merkevarer etter at de inntok den dominerende posisjonen på søkemarkedet. Siden har de inntatt en rekke andre områder, og det har skremt en rekke av de etablerte aktørene som har blitt berørt.

Et av de områdene der de etablerte aktørene har latt seg skremme, er på nyhetssiden. Med sin nyhetstjeneste Google News, samler Google inn titler og ingresser fra de fleste nyhetskilder. Så videresender de leseren til nettavisen når vedkommende trykker på lenken.

For nettavisene er dette et tvegget sverd. På den ene siden får de økt trafikk når de skriver saker som interesserer leserne, mens de på den annen side risikerer å miste lesere som besøker deres forside.

Noen aktører har gått til sak mot Google for å stanse søkegiganten, mens de aller fleste har valgt å anse fordelene med å være tilgjengelig hos Google som større en ulempene.

Dette kan imidlertid forandre seg raskt, nå som Google har begynt å legge ut hele artikler på sin nyhetstjeneste.

Google har ifølge TheAge.com.au inngått en avtale om å kjøpe innhold fra The Associated Press (AP), som er USAs svar på norske NTB - bare mye større. Innholdet ble lagt ut for første gang på fredag i forrige uke, og det dreier seg allerede om mange hundre artikler. Dermed blir det færre saker der Google sender leseren videre til eksterne nettaviser.

I tillegg til AP, legger Google også ut saker fra Agence France-Presse og The Press Association og The Canadian Press.

På Google News vises det ikke hvilke artikler som ligger der i sin helhet og hvilke som sender brukerne til en ekstern nettavis. Hvilke som ligger på topp avgjøres fortsatt av Googles algoritmer.

Foreløpig har ikke Google bestemt seg for å vise reklame ved siden av sitt innkjøpte innhold. De holder trolig igjen for ikke å skremme de etablerte nyhetsorganisasjonene for mye. De teller hele tiden på knappene om fordelene er større enn ulempene, og Google vil neppe ta sjansen på at de hopper av - ihvertfall ikke ennå.

AP tjener sine penger på å selge abonnement til aviser og nettaviser. Selskapet eies av nyhetsorganisasjonene, og med Google-avtalen styrker de således en aktør som mange av deres eiere har et ambivalent forhold til.

    Les også:

Til toppen