Det skjer i blant at Googles tjenester ikke fungerer helt som de skal. Men det er svært sjelden at selskapet bruker så mye som en halv dag på å få systemene tilbake i normal drift. (Bilde: Google)

Google beklager «Gmail-hikke»

Skyldtes dobbel nettverksfeil.

Mandag opplevde mange brukere av Googles e-posttjenesten, Gmail, at e-postmeldinger brukte lang tid på å komme fram, og at noen vedleggene til meldingene ikke var tilgjengelige. Fra situasjonen oppstod på ettermiddagen mandag, norsk tid, tok det nesten tolv timer før hele køen av e-poster som stadig samlet seg, var blitt levert.

I en kombinert beklagelse og forklaring fra Google, opplyses det at problemet skyldtes at to separate og redundante nettverksbaner sluttet å fungere på samme tid. Ifølge Sabrina Farmer, senior site reliability engineering manager for Gmail, hadde de to feilene ingenting med hverandre å gjøre. Men sammen førte de til en sterk reduksjon i kapasiteten til tjenesten. Selskapet skal gjøre tiltak for å hindre at det samme skjer igjen. Dette inkluderer å sette inn enda mer reservekapasitet og å gjøre tjenesten mer motstandsdyktig mot bortfall av nettverkskapasitet.

Det loves også nye, interne rutiner, slik at man raskere kan håndtere nettverksproblemer.

Forsinkelsene rammet på ingen måte alle brukerne av Gmail. Ifølge Google ble 71 prosent av meldingene som ble utvekslet i denne perioden, ikke forsinket i det hele tatt. De resterende meldingene, 29 prosent av totalen, ble i gjennomsnitt levert med en forsinkelse på 2,6 sekunder. Men for noen meldinger, 1,5 prosent av totalen, var forsinkelsene langt større – mer enn to timer. Selv om e-post ikke er en «live»-tjeneste, vil forsinkelser så store som dette kunne skape problemer for brukerne. Man forventer jo at e-post kommer fram ganske raskt.

Hvorvidt denne typen problemer kan regnes som nedetid, er nok et definisjonsspørsmål. Google lover at Gmail skal ha en oppetid på minst 99,9 prosent. Gmail er ifølge Farmer fortsatt innenfor dette, til tross for mandagens hendelse.

Google har også flere ganger tidligere i år hatt avbrudd i tjenestene, men da problemene har blitt løst på langt kortere tid.

    Les også:

Til toppen