Google nevner verktøylinjer (toolbars) som gjør ønskede endringer i nettleseroppsettet som noe de vil bekjempe. Eksempelbildet er riktignok fra Microsoft Internet Explorer, men viser hvor ille det kan gå når plugins stjeler all oppmerksomheten, på bekostning av vanlig innhold i nettleseren.

Google dikterer plugins

Bannlyser utvidelser de ikke liker.

Googles uttalte mål med sin nettleser Chrome har vært sterkt knyttet opp mot filosofien om at det enkle ofte er det beste.

Selv produktnavnet henspiller på det å levere en renskåret brukeropplevelse. Innholdet og ikke dilldallet rundt («content, not Chrome») skulle være i fokus.

En god del utvidelser til Chrome har ikke levd opp til dette idealet, forklarer Google i en kunngjøring der de varsler en innstramming.

Chrome-tillegg med for mye funksjonalitet, såkalte flerfunksjonstillegg blir nå uglesett.

Heretter må utvidelsene forholde seg til et sett med retningslinjer som krever at de er enkle og lettfattelige.

Målet er å bli kvitt utvidelser som kaster bort verdifull skjermplass, eller som er for kompliserte og ressurskrevende.

Tilleggene som ikke møter de nye kravene blir fjernet fra Chrome Web Store. Utviklere som ikke innretter seg risikerer å få kontoene sine stengt.

I praksis begynner Google nå å diktere utforming av brukergrensesnittet i utvidelsene som tilbys til Chrome.

Reglene skal håndheves strengt og gjelder umiddelbart for nye nettleser-utvidelser. Eksisterende programvare må tilpasses innen juni neste år.

– Vi innser at for noen utvidelser vil dette kreve betydelige forandringer. Noen må kanskje splittes opp i flere forskjellige utvidelser. Utviklere må kanskje bytte til en annen inntektsmodell, noe vi nylig har gjort enklere ved å tilby nye betalingsalternativer, heter det i kunngjøringen.

    Les også:

Til toppen