(Bilde: Google)

Google endrer personvernet

Vil ta i bruk brukerdata på nye måter.

Google kunngjorde i går at det den 1. mars vil erstatte drøyt 60 av selskapets mer enn 70 ulike personverndokument med ett eneste dokument, som dermed vil gjelde for neste alle tjenestene Google tilbyr. Dette nye dokumentet skal dessuten være mer lesbart og enklere å forstå enn de tidligere utgavene.

Bakgrunnen for dette er dels at det må være et mareritt å holde styr på så mange ulike personvernpolicyer, men sikkert like viktig at brukerne av Googles tjenester fra og med mars vil regnes som Google-brukere i stedet for YouTube-brukere, Gmail-brukere også videre.

Det innebærer ifølge Google at brukerdataene, som til nå – og sikkert til overraskelse for mange – har vært knyttet til hver enkelt tjeneste. Denne informasjonen har ikke – med få unntak – blitt delt mellom tjenestene. Blant unntakene er den nye, personlige søkeordningen som inkluderer innhold primært fra brukerens eventuelle Google+-nettverk, Search plus Your World (SPYW). En gruppe utviklere fra Facebook har forøvrig utviklet en JavaScript-basert «bookmarklet» som gjør at søkeresultatene inkluderer mer fra andre sosiale nettverk. En student har senere laget en Chrome-utvidelse med samme funksjonalitet. Begge deler kalles for «Don't be evil», et navn som spiller på et uttrykk brukt i Googles egne regler for god opptreden ovenfor brukerne av selskapets tjenester.

Nye muligheter

Google vil bruke muligheten til å kombinere brukerdataene fra de ulike tjenestene til å lage bedre brukerprofiler. Disse profilene brukes selvfølgelig til å presentere brukerne for mest mulig relevante annonser, men også til å tilby bedre eller helt nye tjenester. Google selger ikke brukernes personlige informasjon til andre.

– Vi kan tilby påminnelser om at du er sent ute til møtet ditt basert på stedet du er, kalenderen din og en forståelse av hvordan trafikken er denne dagen. Eller sikre at våre staveforslag, selv for navnet til vennene dine, er nøyaktige fordi du har skrevet dem tidligere, skriver Alma Whitten, Google personverndirektør, i dette blogginnlegget.

Reaksjoner

I amerikansk presse har nok denne nyheten fått mer ris enn ros. Gizmodo mener at Google nå har gått vekk fra sin «Don't be evil»-regel. TechCrunch mener derimot at endringene Google nå innfører er en naturlig vei å gå, at det er en tilnærming til det andre aktører for lengst har gjort, og at endringen er til fordel for brukerne.

– Det verste noen kan si om denne endringen er at det fører til enda mer overlapp mellom Google-tjenester som folk kanskje ikke har bedt om. Dersom du kaller det ondt, har du glemt hvordan det onde ser ut, heter det i TechCrunch-kommentaren.

Alternativer

Brukere som misliker endringene, har en rekke valgmuligheter. De kan bruke tjenester fra andre leverandører, men bør da selvfølgelig forsikre seg om at disse ikke opererer på tilsvarende måte. Google har opprettet eksportverktøy for en rekke tjenester, slik at det er er forholdsvis enkelt for brukerne av disse tjenestene å ta med seg dataene over til en annen leverandør.

Alternativt kan Google-brukere la være å opprette eller logge seg på en Google-konto når de søker eller ser på videoer på YouTube. Man kan også melde seg ut av Googles brukertilpassede annonseordning eller gjøre egne tilpasninger på denne siden.

denne siden kan man slette hele Google-kontoen eller deaktivere nettloggen hos Google.

    Les også:

Til toppen